Wednesday, October 24, 2018

مصاحبه‌ی دیار جوان از تلویزیون سترک با مظلوم عبدی فرمانده‌ی کل نیروهای دمکراتیک سوریه

  

 مصاحبه‌ی دیار جوان از تلویزیون سترک با مظلوم عبدی فرمانده‌ی کل نیروهای دمکراتیک سوریه

این گفت وگو  توسط روزنامه نویس شهیر دیار جوان در 28 سپتامبر 2018 با زنرال مظلوم عبدی فرمانده‌ی کل نیروهای دمکراتیک سوریه ق.س.د Syrian Democratic Forces  انجام و یکشنبه شب 30 سپتامیر سال 2018 طی برنامه‌ای ویژه از سوی سترک TV به مدت یک ساعت و چهل و شش دقیقه پخش شده است. متن فارسی  این مصاحبه بر اساس متن کردی پیاده شده توسط حسن قاضی ترجمه و تنظیم شده است.

دیار جوان: شنوندگان و بینندگان عزیز، عصر بخیر. از منطقه‌ای که درآینده از پتانسیل تعیین سرنوشت خاورمیانه برخوردار بوده و حتی از قابلیت تاثیرگذاری بر بخشی از مناقشات و آشفتگی‌های جهانی برخوردار است، در برنامه‌ای ویژه با شما هستیم. بسیار از شما در ارتباط با روژآوا، شمال سوریه، که در این اواخر عنوان شرق سوریه نیز بر آن اطلاق می‌گردد تفسیر و تحلیل‌هایی را از مسئولان و گردانندگان این مساله شنیده‌اند. امروز با این مسئولان، با کسانی که قریب به 6 سال در این سرزمین به نبرد علیه یکی از بزرگترین سازمان‌های تروریستی در جهان می‌پردازند، با مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک به گفت‌وگو می‌نشینیم. تا جایی که مقدور باشد پرسش‌ها را ادامه می‌دهیم. پرسش‌هایی که شما مایل هستید پاسخ‌هایشان را بدانید. پرسش‌هایی که افکار عمومی مایل به اطلاع از آنها هستند. آینده‌ی این منطقه چه می‌شود؟ امیدها و انتظاراتی که امروزه احیا شده‌اند دستخوش چه نتایجی می‌گردند؟ این منطقه همچنان در معرض تهدید می‌باشد یا خیر؟ این سوال‌ها را با متصدیان امور در میان می‌گذاریم.در ین راستا مایل به اجرای برنامه‌ی زنده‌ای بودیم تا پرسش‌های شما را نیز از طریق حساب ویژه‌ی شبکه‌های اجتماعی دریافت نماییم؛ اما همانگونه که شما نیز مطلع هستید در این جا جنگی در جریان بوده و فرماندهی ق.س.د [ه.س.د SDF] به درخواست ما از خط مقدم نبرد در این برنامه حضور یافته است. همانگونه که استحضار دارید، در شرق دیرالزور نبرد سنگینی در جریان است. از همین رو عذرخواهی ما را به این دلیل که برنامه‌ای ضبط شده را پخش میکنیم پذیرا باشید. اما این بدین معنا نیست که مسائل جاری روز، یعنی مواردی را که با آینده‌ی سوریه و خصوصا روژآوا در جریان است با مهمانمان در میان نمی‌گذاریم. همانگونه که اشاره شد تا جایی که امکان‌پذیر باشد در حد یک ساعت، یک ساعت و چهل و پنج دقیقه سعی خواهیم داشت تا پرسش‌هایی که شما را به خود مشغول داشته یا پرسش‌هایی را که شما با آن دست به گریبان هستید با آقای مظلوم عبدی در میان گذاشته و پاسخ‌هایمان را دریافت نماییم. احتمالا برخی از مسائل محرمانه بوده و به امور نظامی و استراتژی جنگی مرتبط باشند. در این‌باره نیز پرسش‌هایمان را در میان خواهیم گذاشت. در صورتیکه مایل باشند این پرسش‌ها را پاسخ دهند از ایشان سپاسگذار خواهیم بود. مظلوم عبدی خوش آمدید.

مظلوم عبدی: شما نیز خوش آمدید. سپاسگذارم

دیار جوان: سلامت باشید. نخستین بار است که شما را می‌بینیم. برای همه سوال بود که مظلوم عبدی کیست؟ یک یا دو بار در رسانه‌های بین‌المللی به انتشار بیانیه‌ای دست زدید. اما نخستین بار است که در برنامه‌ی تلویزیونی سترک TV حضور می‌یابید. مایلیم تا اطلاعاتی داشته باشیم، شما از جبهه بازگشته و در این‌جا حضور یافته‌اید. مادام که از جبهه سخن به میان آمد اگر اجازه بدهید از این نقطه گفت‌وگویمان را آغاز کنیم. وضعیتی اکتول در جریان است و بیش از هر چیزی عنوان این فرایند [جدید] شما محل مباحثه است؛ جنگ خاتمه‌ی ترور با پیشاهنگی ق.س.د اکنون برای رهایی شهرک هجین در جریان است. شما براین باورید که این شهرک آخرین قلعه‌ی داعش در منطقه است. این بدین معناست که با آزاد سازی حجین جنگ ترور تمام می‌شود؟ شما روزانه اطلاعات جدیدی را با جزئیات متشر می‌کنید. در این منطقه چه اتفاقی روی میدهد؟ آیا با آزاد سازی حجین می‌توان آسوده خاطر شد؟ آیا آزادسازی حجین نقطه‌ی پایانی بر تهدید انفجار و حملات خواهد گذاشت؟

مظلوم عبدی: مجددا به شما خوشامد گفته و به بینندگان سترک TV سلام عرض می‌کنم. با حمله به شهر رقا و تصرف این شهر خلافت [دولت اسلامی عراق و شام] به صورت رسمی از میان رفت، اما داعش همچنان بقای خود را تداوم بخشید، خصوصا در سوریه به تجمیع نیروهای در دیرالزور دست یازیده و در ین شهر تمرکز یافته است. شما اطلاع دارید که حمله‌ی توفان جزیره سال گذشته آغاز و تداوم یافت، با وقفه‌هایی روبرو و دوباره ادامه یافت. امروز داعش تمامی نیروهای خود، می‌توان گفت تمامی نیروهای با تجربه‌ی خود، نیروهای اصلی خود

دیار جوان: نیروهای تهاجمی

مظلوم عبدی:  نیروهای تهاجمی، نیروهای خارجی درون داعش، کسانی که هنوز نیز خواهان تداوم جنگ هستند، افرادی که مایل به بازگشت و فرار نبوده و دلبسته‌ی مفهوم خلافت می‌باشند، در منطقه‌ی حجین تجمع کرده‌اند. حجین منطقه‌ی وسیعی نبوده و با 30 کیلومتر طول و عرض 10 کیلومتردر شرق فرات قرار دارد. می‌توان گفت این منطقه فاقد شهر بزرگی است، اما تمامی منطقه مانند یک شهر به یکدیگر متصل است.

دیار جوان: می‌توان گفت داعش با دست و پاهای شکسته در این منطقه هنوز از روحی زنده برخوردار است؟

مظلوم عبدی: نیروهای داعش در این منطقه حضور دارند، طبق اطلاعاتی که از آنجا اخذ می‌کنیم هنوز نیز در آنجا حضور داشته و طبق اعتقاداتشان قوانین شریعت را اجرا نموده، سیستم مختص به خود را ایجاد کرده و اراده‌ی آن‌ها بر عدم خروج از این منطقه قرار دارد. از نظر آنان این منطقه آخرین نقطه‌ای است که خلافت حضور خود را تداوم بخشیده و شریعت مبتنی بر خلافت در آن‌جا جاری و ساری است. به همبن دلیل نیز به خوبی خود را آماده نموده‌اند.

دیار جوان: جهت جلوگیری از گسترش زدوخوردها و حفظ جان رزمندگان می‌توان به انتشار اعلامیه‌ای دست زده و از نیروهای داعش بخواهید تسلیم شوند، به چنین اعلامیه‌ای فکر کرده‌اید؟ انتشار چنین اعلامیه‌ای امکان‌پذیر است؟

مظلوم عبدی: خیر، ما به انتشار اعلامیه پرداختیم، از طریق امنا و ریش سپیدان منطقه‌ای به آن‌ها اطلاع دادیم که خواهان افزایش تلفات نیستیم، خصوصا که در آن منطقه غیر نظامیان، وابستگان و خانواده‌هایشان حضور دارند. مایل به کشتن کسی نبوده و از همین‌رو از طریق دستگاه‌های بی‌سیم از آنان درخواست کردیم؛ نیروهای ائتلاف نیز از طریق هواپیما به پخش اعلامیه در میان آنان دست زده‌اند.

دیار جوان : یعنی شما برای برداشتن چنین قدمی از استراتژی برخوردار بوده‌اید؟

مظلوم عبدی: برخی از آنان، کسانی که مایل به جنگ نبودند گریختند، بسیاری از غیر نظامیان و برخی از آن‌ها [نیروهای داعش] نیز آمدند. اما افرادی که در منطقه حضور دارند  مصر به ادامه‌ی جنگ بوده و خانواده و فرزندانشان را نیز به همراه دارند. به ادامه‌ی نبرد تصمیم گرفته‌اند. به خوبی در منطقه موضع گرفته‌اند، نسبت به توان مقاومت خود امیدوار بوده تا هجوم پرداخته و در همانجا جنگ را نیز خاتمه دهند. نبرد سنگینی را تداوم می‌بخشند. تمامی نقاط منطقه را مین‌گذاری کرده‌اند.تمامی سلاح‌های خود را در آنجا متمرکز کرده‌ و نبرد سنگینی را پی‌گیری می‌کنند. مایلم همگان اطلاع داشته باشند که نیروهای ما که در منطقه به نبرد می‌پردازند، جزو نیروهای ما و از مجلس نظامی دیرالزور می‌باشند. نیروهای وابسته به شبه نظامیان مجلس نظامی دیرالزور در آنجا حضور داشته و مشغول نبرد هستند. البته نیروهای ypg و ypj نیز همگام با این نیروها در حال نبرد هستند. اما بیشتر این رزمندگان از منطقه‌ی دیرالزور هستند. نیروهای ما در آن منطقه، یعنی مجلس نظامی دیرالزور نیز مصر به اتمام نبرد در آن منطقه هستند.

دیار جوان : شما در  ١١ سپتامبر رسما این عملیات را آغاز کردید، با گذشت 17 روز از آغاز این عملیات می‌توان به بینندگان وعده داد که از هم اکنون تا یک ماه دیگر پاکسازی این منطقه از نیررهای داعش را  اعلام خواهید کرد؟ طبق پیشرفت‌هایی که شما در منطقه آن را پی‌گیری می‌نمایید آیا احتمال چنین موعدی برای پاکسازی نیروهای داعش وجود دارد؟

مظلوم عبدی: در حقیقت ما براین باور بودیم که شاید در خلال دو ماه [عملیات پاکسازی را] خاتمه دهیم. طرحی براین مبنا در دست بود. اما متعاقبا با اطلاع از تمهیدات و مین‌گذاری‌های وسیع و موضع‌گیری آنها، این آخرین نبرد خواهد بود. ما مایل نیستیم تا نه غیر نظامیان جانشان را از دست بدهند و نیز نه رزمندگان ما دچار آسیب شوند. به همین دلیل عجله‌ای نداشته و می‌خواهیم آخرین نبرد، نبرد بزرگ پایانی با داعش را شسته رفته به اتمام برسانیم.

دیار جوان: به این داستان باز می‌گردم. شما در گفته‌هایتان از ی.پ.گ و ی.پ.ژ سخن به میان آوردید. اکنون قریب به 60 هزار نفر از نیروهای [نظامی] تحت امر شما علیه ترور مشغول به نبرد هستند. بخشی از آنان از رزمندگان کرد هستند. من نیز مانند یک کرد و شاید خیلی از بینندگان نیز اینگونه فکر کنند که شما چرا به حجین رفته‌اید؟ شما چرا با تجارب و اراده‌ی مصمم خودتان عازم عفرین نشده‌اید؟ چرا؟ اکنون همکان مترصد خبرهایی خوش از منطقه‌ی عفرین هستند. آیا در چنین موقعیتی مظلوم عبدی باید در این رسانه ظاهر شده و خبر از عزیمت به سوی حجین را بدهد؟ چرا این منطقه را به عنوان هدف خود مشخص کرده‌اید؟

مظلوم عبدی: سوال حایز اهمیتی است. به خاطر این سوال سپاسگزارم. خوب است که خلق ما نیز واقعیت‌ها را دریابند. واقعیت اینست که نیروهای ما که اکنون در منطقه‌ی حجین به نبرد مشغول هستند از نیروهای عرب تحت فرماندهی ما از دیرالزور هستند. نود و پنج درصد این نیروها بومی این منطقه بوده و این حق آنهاست که به نبرد علیه نیروهای داعش پرداخته و منطقه‌ی خود را آزاد نمایند. در برهه‌هایی به دلیل نبرد عفرین این عملیات را متوقف نمودیم. عملیات دیرالزور را متوقف نمودیم، اما نیروهای ما در آنجا، از شبه نظامیان تحت امر شورای نظامی دیرالزور بوده و همگی از اهالی و اعراب منطقه بوده و روستاهایشان در دست نیروهای داعش بوده است؛ تا جایی که با حملات روزانه‌ و فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه مواجه هستند. [اهالی منطقه] از ما درخواست کرده و ما نیز به مجلس نظامی دیرالزور کمک کردیم، می‌توان گفت که اکثریت نیروهای این [عملیات] از ساکنان همان منطقه بوده و نیروهای ما که تحت امر شورای نظامی دیرالزور می‌باشند قریب 19 هزار نفر هستند. یعنی 19 هزار نفر از نیروهای ما حضور دارند، از آنجا که نیمی از این نیروها در نبرد هستند،  به تغییر موضع می‌پردازند و چند تن از رفقای ما از نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ که برخوردار از تجربه هستند به همکاری و کمک آن‌ها پرداخته و امور آن‌ها را مدیریت می‌کنند،  به فرماندهی آن‌ها می‌پردازند. در مسائل فنی به آن‌ها مساعدت می‌کنند. شما مطلع هستید که نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ از تجربه‌ی قدرتمندی برخوردار بوده و از همین رو به آن‌ها کمک می‌نمایند. این مساله نیز حق مردم این منطقه است که به این عملیات دست زده و این امر ارتباطی با عفرین ندارد.

دیار جوان: از گفته‌های شما می‌توان نتیجه گرفته که؛ در حالی‌که شما در راه مردم رقه صدها شهید تقدیم کرده‌اید که در این میان کردها نیز سهیم بوده‌اند؛ در منبج شهید داده‌اید، در طبقا و اکنون نیز در دیرالزور؛ اگر امروزه شما درصدد پاک کردن منطقه‌ای مانند عفرین از دست چته‌ها باشید، آیا رزمندگان عرب [مشارکتی] در آن خواهند داشت؟ اطمینان داریم که ی.پ.گ و ی.پ.ژ خواهند آمد. با برداشتن چنین گامی از سوی نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ آیا شما از چنین قدرتی برخوردار هستید که رزمندگان عرب را نیز به این منطقه گسیل داشته یا به صورت داوطلبانه به چنین کاری دست یازیده و همراه با رفقای کرد خود به نبرد علیه چته‌های دولت ترک در عفرین بپردازند؟

مظلوم عبدی: بله، آن‌ها می‌آیند. براین باور هستیم که امروزه نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک همانند یک شاکله‌ی نظامی واحد عمل کرده و در آن میان عرب و کرد فرقی وجود ندارد. در جنگ عفرین مشارکت کردند، قریب به یکصد نفر از رفقای عرب ما در عفرین شهید شدند. رفقای عرب زن، جوان در میان این شهدا وجود داشتند. از تمامی استان‌های سوریه در این نبرد مشارکت داشته و در عفرین شهید شدند. اگر امروزه در عفرین یا هر جای دیگری جنگی اتفاق افتد، رزمندگان عرب ق.س.د نیز در آن حضور یافته و در خط مقدم به نبرد خواهند پرداخت.

دیار جوان: یعنی به نظر شما حساسیتی از این دست وجود ندارد که اهالی منطقه بر این باور باشند که شما چرا سیصد چهارصد کیلومتر از منطقه دور شده و رهسپار عفرین شوید؟

مظلوم عبدی: هیچ کس را یارای گفتن چنین سخنی نیست؛ چرا که ی.پ.گ و ی.پ.ژ در تمامی عرصه‌ها خود را نشان داده و اثبات کرده‌اند، چرا که مردم منبج، طبقاو رقه و امروزه مردم دیرالزور، کردها را در کنار خود یافته و دریافته‌اند که کردها فرماندهی آن‌ها را به دست گرفته‌اند، دریافته‌اند که کردها در خط مقدم حضور داشته و آن‌ها را یاری می‌رسانند. همگی آنان مدیون کردها هستند، به همین علت اگر در برهه‌ی کنونی در بخشی از کردستان آتش جنگ شعله‌ور شود، از سر دلسوزی همگان در آن مشارکت می‌نمایند.

دیار جوان: اگر مجددا به عنوان این عملیات بازگردیم، اگر فرماندهی شما اعلام نماید که عملیات را به اتمام رسانیده و حجین اکنون از وجود ترور و چته‌ها پاک شده است. آیا در چنین مرحله‌ای شما با خاطری آسوده به پایگاه‌های خود بازگشته و با طیب خاطر و آرامش ناشی از به پایان رسانیدن ترور اذعان می‌دارید که از اکنون به بعد به بازسازی دست می‌زنید؟ می‌توانیم بدینگونه سخن بگوییم؟

مظلوم عبدی: به عنوان یک نیروی نظامی پاسخ من خیر است.

دیار جوان: چرا؟

مظلوم عبدی: در بیانیه‌ی حمله نیز آمده بود که درست است که [این عملیات] نبردی است برای پایان دادن بر ترور، اما ما نوشته بودیم که جنگ با ترور در یک جغرافیای مشخص،  یعنی بعد از خاتمه‌ی [نبرد] حجین می‌توان گفت که دیگر سازمان تروریستی داعش جایگاه جغرافیایی آشکار، جایگاهی که در آن سکنی داشته و به تهدید دنیا و اجرای شریعت و قوانین مرتجعانه‌ی خود بپردازد، نمی‌ماند. بدین معنا که با از میان برداشتن داعش در حجین می‌توان گفت که کنترل جغرافیایی داعش از میان رفته و نبرد جبهه‌ای به اتمام می‌رسد. در مقابل، داعش نیز برنامه‌ریزی نموده است که متعاقب حجین رهسپار ولایت امن دیگری می‌گردد؛ یعنی از ولایت نظامی رهسپار ولایت امنیتی خواهیم شد و این نیز بدین معناست که ...

دیار جوان: یعنی اتمام کار نهایی‌اشان را بدینگونه تحلیل کرده‌اند که مشکلی نیست که اگر بخشی از خاک را از دست ما بگیرند، اما دقیقا همان چیزی را که شما گفتید آن‌ها در بیانیه‌ی خود نوشته‌اند؟

مظلوم عبدی: یعنی مثلا آن‌ها هم، یعنی رئیس چته‌های داعش، بغدادی در آخرین بیانیه‌ی خود همانگونه که اعلام کرده و احتمالا خیلی‌ها نیز آن را شنیده باشند، اذعان داشت که بله، ممکن است حجین سقوط کند، اما با سقوط حجین خلافت به پایان نمی‌رسد. خلافت بیشتر توسعه می‌یابد، بزرگتر می‌شود، این گفته نیز پیامی بود مبنی براینکه بعد از حجین نیز آن‌ها جنگ خود را تداوم می‌بخشند.

دیار جوان: در منطقه فعالیت‌های اطلاعاتی شما نیز در جریان است. طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده است واحدهای شما وارد حجین شده‌اند، شما نیز مانند ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا براین باور هستید که البغدادی در حجین حضور دارد؟ اطلاعاتی مبنی بر این امر را در اختیار دارید؟

مظلوم عبدی: این امر مساله‌ای نظامی است که نمی‌توان از آن سخن گفت. نیروهای اطلاعاتی روی این موضوع کار می‌کنند. من می‌توانم بگویم که: متعاقب حجین کار ما تداوم خواهد یافت و بسیار نیز دشوارتر خواهد شد. این امر نیز ناشی از خواست داعش برای انتقام گیری است، خصوصا که دوباره درصدد هستند که کردستان را آماج حملاتشان قرار دهند. هم اکنون نیز در مناطقی مانند دیرالزور، رقه که از پایگاه‌هایی برخوردارند، به فعالیت‌هایی دست یازیده و برآنند که بعد از حجین دامنه‌ی فعالیت‌هایشان را گسترش دهند. در کردستان ما مشغول تمهیداتی بوده و درصددیم مانند منطقه‌ی کوبانی و... مانند دیرک، قامیشلی و حتی حسکه که دارای اکثریت کُرد بوده و از آگاهی برخوردار بوده  و با نیروهای امنیتی همکاری دارند عمل نماییم. در این مناطق تا کنون داعش قادر به فعالیت‌های گسترده نبوده است. همانگونه که شما هم اطلاع دارید دو سال قبل انفجار بزرگی در قامیشلی به وقوع پیوست. متعاقب این انفجار، انفجار بزرگ دیگری، فعالیت بزرگی در قامیشلی رخ نداده است و این امر نیز مایه‌ی خوشحالی ماست. در تلاشیم تا در شهرهای کردنشین داعش قادر به انجام فعالیت انتقام جویانه نباشد.

دیار جوان: این تاکید شما را می‌توان مانند یک پیام درک کرد؟ یعنی اگر حجین آزاد شد نیرو و واحدهای نظامی تحت امر شما نباید کاهلی و سستیپیشه کرده و براین تصور باشند که کار هنوز نیز به اتمام نرسیده و دفاع اصلی از آن برهه به بعد است که آغاز می‌گردد. می‌توان بدینگونه پیام شما را درک کرد؟

مظلوم عبدی: صد درصد. یعنی بعد از آزادسازی حجین مترصد انتقام گیری داعش، خصوصا از کردها هستیم. زیرا آن‌ها براین باورند که کردها سبب سقوط خلافت شده‌اند. لازم است هوشیار باشیم. خلق ما باید هوشیار بوده و نیروهای امنیتی ما را کمک نماید. به کمک نیروهای آسایش و اطلاعاتی ما بپردازد. ما هم به عنوان نیروهای نظامی، به نسبت امکاناتمان تمهیدات لازمه را اندیشیده و آماده خواهیم شد. اکنونه ما بدینگونه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، برنامه‌هایمان را برای سال 2019 طراحی کرده‌ایم، نسبت به طرح برنامه‌هایمان با نیروهای ائتلاف مبنی برتقویت نیروهای امنیتی دست زده‌ایم، نیروهای ضد ترورمان را در راستای مقابله با حمله‌ی احتمالی داعش به شهرهای کردستان  یا شهرهای عرب نشین و در کل، در تمامی منطقه تحت مدیریت ما در شمال شرق سوریه  تقویت نماییم.

دیار جوان: در ارتباط ق.س.د، از دهم نوامبر سال 2015 ، از همان دوره‌ای که حسی از همبستگی و طرفداری افکار عمومی در سطح جهانی، از سوریه گرفته تا افغانستان و تا کشورهای آمریکای لاتین، اروپا، اسکاندیناوی، آسیا و ...نسببت به ی.پ.گ و ی.پ.ژ چنان بالا گرفت. چه نیازی برای تاسیس ق.س.د وجود داشت؟ چرا ق.س.د تاسیس شد؟ طرح و پروژه‌ی ق.س.د امری غیر منتظره بود؟ بعنی چرا ق.س.د؟ دیگر سوال هم طرح و پروژه‌ی تاسیس ق.س.د .... بود. الزامی درکار بود؟ نیروهایی که شما از آن‌ها به عنوان همکار یاد می‌کنید را بر شما تحمیل کردند؟ آن‌هم بدین علت که وجود ی.پ.گ به ناراحتی برخی از هم پیمانان مثلا در ناتو، مثلا ترکیه منجر می‌گردید؟ مثلا باعث ناراحتی دولت‌های خلیج؟ که بیایید و فورمول دیگری را بیازماییم؟ به تاسیس سازمانی دست یازیم که همگان را راضی نماید؟ علت آن چه بود؟ این [سوال‌ها] در راستای احیای حافظه‌ی ماست.

مظلوم عبدی: یی.پ.گ و ی.پ.ژ نقش خود را تداوم می‌بخشند. یعنی همانگونه که در بدایت امر بودند امروز نیز به همان شیوه خواهند بود. این نیروها نقشی فعال را در درون نیروهای دمکراتیک سوریه ایفا می‌نمایند؛ نقش پیشاهنگی. دلیل قدرت ق.س.د نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ می‌باشند. می‌توان گفت که ی.پ.گ و ی.پ.ژ در روژآوا تاسیس شدند. این واقعیتی است.

دیار جوان: منظورتان هویت کرد-ی آن‌هاست

مظلوم عبدی: در منطقه‌ی کردی، در روژآوا تاسیس شدند. متشکل از جوانان کرد بودند، یعنی جوانان کرد این نیرو را تاسیس و شهرها را از دست نیروهای رژیم [اسد] آزاد و متعاقبا با نیروهای چته جیش الحر و چته‌های وابسته به ترکها

دیار جوان: منظورتان چته‌های سرکانی است؟

مظلوم عبدی:  [بله]و متعاقبا شهرهای کردها را در مقابل داعش قهرمانانه حفاظت کردند. در برهه‌ای هیچ کس را یارای نبرد با داعش نبود. ی.پ.گ و ی.پ.ژ به نبرد علیه داعش پرداختند. شهرهایشان را حفاظت کردند و اوج این عمل نیز مقاومت و نبرد کوبانی بود و در راستای همین مقاومت نیز بود که داعش را به تحلیل بردند. از همین رو ی.پ.گ و ی.پ.ژ در جهان به الگویی تبدیل شدند. چرا که در صفوف مقدم نبرد علیه ترور بودند. اما متعاقب نبرد کوبانی ما با واقعیتی مواجه شدیم. ما دریافتیم که در شهرهای کردستان، روژآوا، منطقه‌ای که از آن با عنوان روژآوا یاد می‌کنیم و اکثریت آنان کرد بوده و [بخشی از] کردستان را تشکیل می‌دهد. ما دریافتیم که اگر همسایگان خود را از دست داعش رهایی نبخشیم، قادر به حفظ ثبات و آرامش نخواهیم بود. مدتی به آزادسازی شهرهای خودمان دست یازیدیم. [سپس] توقف کردیم. هنگامی که سرکانی را آزاد کردیم، قامیشلی و دیرک را آزاد کردیم از تمامی طرفین درگیر درخواست آتش بس نمودیم. گفتیم که خواهان جنگ با هیچ یک از طرفین نبوده اما به جنگ علیه ما ادامه دادند. ما اطلاع داریم که کدام یک از طرفین آن‌ها را به ورطه‌ی جنگ سوق داد. کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند در درجه‌ی اول دولت‌های همسایه هستند.

دیار جوان: منظورتان دولت ترکیه است؟

مظلوم عبدی: بله، کسانی که به گشودن جبهه‌ علیه ما دست زدند، برای تداوم حمایت‌هایشان به چته‌ها شرطی را بر آن‌ها تحمیل کردند؛ و آنهم جنگ علیه ی.پ.گ و ی.پ.ژ بود

دیار جوان :  آیا رژیم سوریه در این جنگ مقصر قلمداد می‌گردد یا خیر؟

مظلوم عبدی: رژیم سوریه نیز دخیل است. سوریه نیز خواهان آرامش و ثبات در منطقه‌ی ما نیست. خواهان بی ثباتی است. ما دریافتیم که برای دست‌یابی به آرامش و ثبات نباید نیروهای چته،  تروریست در همسایگی ما باشند. باید آن‌ها را از خود دور کنیم. به همین منظور لازم بود که این مناطق را نیز آزاد نماییم. دومین نکته این واقعیت بود که [مسئولیت آزادسازی این مناطق] برعهده‌ی ما بود، زیرا جوانان عرب نیز در میان صفوف ی.پ.گ و ی.پ.ژ حضور داشتند. آن‌ها نیز در نبردها مشارکت داشتند. بسیار از این جوانان جزو اهالی همین مناطق یعنی رقه، دیرالزور و منبج بودند. با ما بودند، با ما در نبرد کوبانی، سرکانی مشارکت داشتند. جوانان عرب در بسیاری از نبردها مشارکت کردند. آنها نیز خواهان مساعدت ما در آزادسازی مناطقشان بودند. برای نمونه، شورای نظامی منبج که همگی از جوانان منبج بودند. شهید ابولیلا و امجد که در کوبانی بودند، آنها هم فعالانه در مقاومت کوبانی مشارکت داشتند. متعاقب آزادی کوبانی از سوی ما، اعلام داشتند که ما باید منبج را نیز آزاد نماییم، به ما کمک کنید.

دیار جوان:  یعنی آنها خواهان کمک شما شدند؟

مظلوم عبدی: بله، ما نیزدرخواست آن‌ها را قبول کردیم. این یک مساله ملی در سطح سوریه ست؛ مساله‌ای انسانی است. مساله‌ای است مبتنی بر دوستی، آنها از دوستان ما بودند و منطقه‌ی آن‌ها نیز تحت تصرف داعش بود. از سوی دیگر در راستای آرامش و ثبات منطقه‌ی خودمان نیز، روژآوا نیازمند چنین حرکتی بود. به همین علت ما پاکسازی این مناطق از لوث نیروهای داعش را در برنامه‌ی کاری خود گنجاندیم. اما اکثریت این مناطق عرب هستند. جوانان عرب هستند. بسیاری از نیروهای دیگر نیز خواستار مشارکت در مرحله‌ی آزادسازی بودند. گروههای مسلح دیگری نیز وجود داشتند که قبلا تاسیس و جزو رفقای ما محسوب نمی‌شدند. قبلا در میان صفوف جیش‌الحر قرار داشتند. آنها نیز خواهان پیوستن به ما بودند.

دیار جوان: مانند [نیروهای] سواره الرقه؟

مظلوم عبدی: بله،  سواره‌های الرقا نیز در میان آن‌ها بودند. شورای نظامی منبج و جوانان دیرالزور نیز در این میان بودند.

دیار جوان: تصور می‌کنم جبهه‌الاکراد را نیز شامل با‌شد؟

مظلوم عبدی: بله، جبهه‌الاکراد، کتائب شمس‌الشمال و قریب به 18 گروه دیگر مسلح نیز در این میان وجود داشتند. رفقای شمری نیز .
دیار جوان: سنادید؟

مظلوم عبدی: بله، گروه‌های بسیاری وجود داشتند. سازماندهی آنان تحت عنوان ی.پ.گ و ی.پ.ژ کار سنجیده‌ای نبود.

دیار جوان: آقای مظلوم عبدی، مساله‌ای جلب توجه می‌کند، با بازگشتی به گذشته در می‌یابیم که حساسیت فراوانی در این منطقه بین کردها و عرب‌ها وجود داشت. اطلاع داریم که آنچه که فتیله‌ی آتش بویران، حمله‌ی سال 2004 در منطقه را شعله‌ور ساخت نژاد پرستی موجود در دیرالزور و میادین و ابوکمال بود. با استفاده از چه مکانیزم‌هایی اجازه ندادید که این اختلافات مجددا گسترش یابند؟ این امر کمی هجیب به نظر می‌رسد. مثلا کردها و علوی‌ها می‌توانند باهم به توافق برسند. کرد و عرب طرطوس، لاذقیه، یا تا اندازه‌ای در حلب یا حمص می‌توانند. اما بسیار دشوار بود که کردهای دیرالزور، ابوکمال و میادین به توافقی دست یابند. برای از میان برداشتن این اختلافات و مشکلات چه اقداماتی را انجام دادید؟

مظلوم عبدی: من هم می‌خواستم در این‌باره صحبت کنم. یعنی مقدس‌ترین و بزرگترین کاری را ق.س.د و نیروهای دمکراتیک انجام دادند همین امر بود. برادری خلق‌ها از همان ابتدا از طریق برادری سلاح‌ها آغاز شد. برادری‌ای مبتنی بر خون را ایجاد کرد. در واقع قبل از آنکه ق.س.د را در میان صفوف ی.پ.گ تاسیس کنیم، حتی در میان صفوف ی.پ.ژ نیز رفقای عرب تشکل یافته بودند. یعنی خون کردها و عرب‌ها به هم پیوسته بود. در راستای حفظ مناطق کردی، بسیاری از رفقای عرب ما شهید شده بودند. مناطق عربی را که ی.پ.گ با خون آزاد کرده بود به این رفقا تحویل داد و اجازه داد تا اعراب این مناطق را اداره نمایند. یعنی اهالی منطقه در عملِ ی.پ.گ و ی.پ.ژ دریافتند که ی.پ.گ و ی.پ.ژ که متعلق به نیروهای کرد بودند،  درصدد سازماندهی آن‌ها بوده و خواهان دمکراسی هستند، در طلب خیر و رهایی آنان از دستان تروریستان بوده واین موارد را با چشمان خود دیدند و دریافتند که گفته‌های آنان با واقعیت تطابق دارد. گفته‌های ما با عمل ما تطابق دارد.

دیار جوان: از برادری خونی سخن گفتید. از شهدا سخن می‌گویید. ریاست جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ سه روز قبل در یک کنفرانس رسانه‌ای از کردهای سوریه، یعنی کردهای روژآوا سخن گفت. گفت که آن‌ها خلقی قهرمان هستند، در راه ما ده‌ها هزار قربانی تقدیم کرده‌اند. طبق اطلاعات شما، اگر به عنوان فرماندهی کل ق.س.د اگر جنک سرکانی را به عنوان جنگ عملی قلمداد نماییم، از سال 2013 تا به کنون شمار قربانیان تحت فرماندهی شما برای حفظ این منطقه چند نفر بوده است؟

مظلوم عبدی: پیشایش می‌خواهم بگویم که رفقای شهید ما هر کدام همچون کوهی برای ما و حراست از شهرهای ما،  برای رهایی این خاک شهید شدند. البته هنگامی که در این راه قبول مسئولیت نمودند، برای ارزش‌ها انسانی به نبرد برخاستند. برای منافع هیچ کس به چنین کاری دست نزدند. چنین جنگی در راه منافع انسانی انجام شد و ما سرافرازیم. مایه‌ی افتخار ماست که انسانیت را از بلای ترور رهانیدیم. نبرد بزرگی انجام شد، خصوصا علیه داعش. قبل از آن نیز علیه چته‌های وابسته به ترک‌ها جنگ‌های بسیار بزرگی رخ دادند و خسارات سنگینی را نیز متحمل شدیم. شهید فرمانده،  سازمان دهنده‌ی واحدهای مدافع خلق،  رفیق خبات دیرک نخستین ضایعه‌ای بود که متحمل شدیم. شهید بزرگ ما بود و از چنین نقطه‌ای مبارزه را آغاز کرد. تا به کنون شهدای زیادی را در میان صفوف ی.پ.گ و ی.پ.ژ  و ق.س.د تقدیم کرده‌ایم.

دیار جوان: شمار این شهدا

مظلوم عبدی: می‌توان گفت

دیار جوان : از انجا که نبرد همچنان تداوم دارد، احتمالا همین االن که مشغول گفت‌وگو هستیم رزمندگان شما....

مظلوم عبدی: نمی‌توان از شماری دقیق سخن گفت، اما تعداد شهدای ما قریب به 8000 نفر است. نیمی از این رفقا، از زفقای عرب

دیار جوان: در مقاومت کوبانی شهدایی از شما و شرق کردستان نیز وجود داشتند.

مظلوم عبدی: بله، قتی که گفتم برادری ما و اعراب بر پایه‌ی خون ساخته شده است، منظورم این بود. قریب به 8000 نفر از رفقای ما شهید شده‌اند. نیمی از آنان از رفقای عرب و نیمی نیز از رفقای ما کردها بودند. یعنی جوانان کرد و عرب در یک جبهه باهم شهید شدند. چنین امری بنیادهای یک برادری استراتژیک، آینده‌ای استراتژیک را تاسیس می‌کند. البته نه فقط عرب، بلکه رفقای سریانی ما نیز شهید شده‌اند، ترکمنها و چرکسها - هر چند شمار آن‌ها کم بود- نیز در میان شهدایمان وجود دارند. از خارج نیز رفقایی به ما پیوستند..

دیار جوان: بسیار مهم است

مظلوم عبدی: شهدای امریکاییف فرانسوی و انگلیسی

دیار جوان: کانادایی

مظلوم عبدی: ساکنان بسیاری از مناطق، رفقای انترناسیونالیستمان، رفقای ترک شهید شدند،  نمی‌توان از همه نام برد ، شهدای زیادی وجود داشتند، می‌توان از تجربه‌ی اسطوره‌آسای بسیار عظیمی در شمال سوریه و روژآوا یاد کرد، افسانه‌ای انسانی که بسیاری در آن مشارکت داشتند.

دیار جوان: شما در جایگاه فرماندهی کل ق.س.د چنین امری را به عنوان اساس دست آوردهایتان قلمداد می‌کنید. برخی نیز این امر را مورد مسامحه قرار داده و براین باورند که ق.س.د و همکاری ائتلاف بین المللی در اصل گونه‌ای از ائتلاف و همکاری با امریکاست.کدام یک از طرفین شما را به تداوم فعالیت تشویق می‌نمایند که این برادری و اتحاد را قدرتمند نمایید؟  از بین دو قطب اتحاد عناصر تشکیل دهنده‌ی [موجود در سوریه] و همکاری شما با نیروهای ائتلاف کدامیک مشوق شما هستند؟ کمی هم در ارتباط با حقوق میان شما و ائتلاف حرف بزنیم. از آمریکا، فرانسه و برخی از کشورهای دیگر نیز که دراین ائتلاف مشارکت دارند سخن بگوییم. به کدامیک بیشتر متکی هستید؟

مظلوم عبدی:  اینگونه بگویم؛ ما و ساکنان منطقه این مساله را مدیون تجربه‌ی ق.س.د قلمداد می‌کنیم. زیرا در یک سنگر قرار داریم، خط مشی ما یکی است، سرنوشت ما مشترک است. برای نمونه؛ مناطق یمانند رقه یا دیرالزور را ا که ما آزاد نموده‌ایم از همان ابتدا و قبل از کردها علیه رژیم سوریه بپاخاسته و مناطق خود را آزاد نموده بودند. نخستین استان آزاد شده که علیه اقتدار بعثی‌ها به پاخاست ساکنان رقه بودند. شهرشان را آزاد اما از حفاظت آن عاجز و تحت یوغ القاعده و تروریست‌ها و داعش قرار گرفته و تمامی شیوه‌های ظلم را چشیدند. ما به ان‌ها کمک کرده و آن‌ها را رهایی بخشیدیم. امروز نیز بر مبنای فلسفه‌ی برادری خلق‌ها، ملت دمکراتیک و مدیریت مشترک آن‌ها خود را مدیریت می‌نمایند.

دیار جوان: هنگامی که شما تفنگ بر دوش و یا با تانک و تفنگ به مناطق روستایی می‌روید براین باور نیستید که استقبال آن‌ها با لبخند از ترس این سلاح‌ها نباشد؟ یا براین باورید که ان‌ها بر این نکته واقف شده‌اند که  شما نیروی رهایی بخش آنان هستید؟

مظلوم عبدی: وارد هر روستایی که شده باشیم، پیشاپیش با آنان ارتباط داشته‌ایم. مترصد آمدن ما بوده‌ و حتی به همکاری ما نیز پرداخته‌اند تا به آزادی منطقه‌اشان بپردازند. یعنی بدینگونه نبوده است که ما به صورت غیرمنتظره وارد شده باشیم. ورودی مبتنی بر طرح قبلی بوده است. پیشاپیش مورد بررسی قرار گرفته است، نیروهای ما در آن‌جا وجود داشته‌اند، درخواست کمک کرده‌اند تا منطقه‌ی آن‌ها را آزاد نماییم. با ساکنان آنجا دوش به دوش هم نبرد کرده‌ایم. از همین رو مانند یک ارتش و یک نیرو با آن‌ها بوده‌ایم. همین امر است که ما را استوار نگاه داشته است. براین باوریم که در ارتباط با عدالت، معیارهایمان نسبت دمکراسی و آزادی را مردم دیده و درک کرده‌اند، برای نمونه رفقای زن، وجود ی.پ.ژ در میان نیروهای دمکراتیک سوریه نیز به نوبه‌ی خود اعتماد بزرگی را در میان مردم آفریده است. دیدند زنان کردی را که نمی‌دانستند از کجا آمده‌اند، آمده و آن‌ها را رهایی می‌بخشند. همان نیروهایی را که دولت در مقابل آن‌ها یارای مقاومت را ندارد، نیروهای داعشدر مقابلشان فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، با شجاعت به نبرد پرداخته و به حمایت از آن‌ها می‌پردازند، زنان آن‌ها را حفظ می‌کنند، خانواده‌هایشان را حراست می‌کنند. چنین اقداماتی تاصیر به سزایی داشته و اعتماد بزرگی را در میان این مردم آفریده است. البته حضور نیروهای ائتلاف و دیگر نیروها نیز تاثیر خود را دارد. نمی‌توان نقش آن‌ها را نادیدیه گرفت. این امر نیز بخش دیگری از اعتماد مردم را به وجود می‌آورد. بگذار بگویم که این مردم نیروهای ائتلاف را در کنار ما دیده و این امر نیز به ایجاد اعتماد منجر می‌گردد.

دیار جوان : یعنی

مظلوم عبدی: اما نیروی اساسی همان کار است که ما برای آن‌ها انجام داده‌ایم

دیار جوان: در اینصورت چنین امری مد نظر شماست، در این میان پرسشی به ذهن متبادر می‌گردد؛ تصور کنیم همه چیز تمام شده، ائتلاف از منطقه خارج شده است، اما همچنان بی ثباتی و آشوب و جنگ در جریان باشد. چنین آینده‌ای ار متصور هستید یا خیر؟

مظلوم عبدی: چنین پیشامدی متصور است، یعنی چنین خطری وجود دارد. نمی‌توان گفت آینده گل و گلستان است، نه بدین دلیل که از ساکنان منطقه در هراس باشیم. از ارتباط خوبی با ساکنان منطقه برخورداریم. ما با هم بوده و ساکنان منطقه خواهان خروج ما نیستند. ما وارد هر منطقه‌ای شده باشیم نه تنها خواستار خروج ما نشده‌اند بلکه خواستار تداوم حضور رزمندگان کرد شده‌اند. شما اطلاع دارید که در آزادسازی هر منطقه‌ای رزمندگان کرد نیز در آن حضور دارند. در برهه‌هایی وظایف آنان خاتمه پذیرفته و از آنجا خارج می‌شوند. از آنجا که رزمندگان کرد محل وثوق ساکنان منطقه بوده و به آنها روحیه می‌دهند، مایل به خروج رزمندگان کرد نیستند. در منبج و طبقا وضعیت بدینگونه بود. حتی هنگامی که به منطقه‌ی جرابلوس رفتیم و بازگشتیم، ساکنان جرابلوس گفتند که این‌جا را ترک نکنید، نمی‌خواهیم نیروهای دیگری اورد این منطقه شوند. آن‌ها [رزمندگان کرد] محل وثوق و اطمینان هستند، بگذارید بگویم که حضور کردها مایه‌ی اطمینان خاطر است. آن‌ها [رزمندگان کرد] از ساکنان منطقه ترسی ندارند، ما یکدیگر را درک می‌کنیم و در مقابل آن‌ها امور خود را مدیریت می‌کنند. دولت ترکیه هر آنچه در توان دارد جهت ایجاد نفاق و فتنه و تهییج مردم علیه ما بکار می‌بندد؛ تا فتنه و نفاق را بین کرد و عرب ایجاد نماید. خود آن‌ها نیز بر این امر معترف هستند. برای نمونه اردوغان گفت: 7000 کرد وارد رقه شده و متعاقبا جنگ بین کرد و عرب به وقوع می‌پیوندد. اما چنین جنگی اتفاق نیفتاد. اکنون نیروهای کرد در این منطقه حضور ندارند. تماما از نیروهای عرب هستند و می‌توان گفت امری عادی است، اما

دیار جوان: می‌خواهم در اینباره توضیح بدهید

مظلوم عبدی: اما می‌توان گفت ما تا کنون توطئه‌های ترک‌ها را به منظور ایجاد فتنه و نفاق خنثی کرده‌ایم. اما رفته رفته تلاش‌های آن‌ها فزونی می‌گیرد. پول بیشتری را توزیع می‌کنند، توطئه و دسیه‌چینی می‌کنند. همزمان دولت روسیه نیز به چنین کاری اقدام میورزد. درصدد است عرب‌ها را در مقابل خودمدیریتی، ق.س.د تهییج نموده و بنوبه‌ی خود بی‌ثباتی و نا آرامی ایجاد نماید. اما ما نیز در مقابل گام‌هایی را برداشته و اجازه‌ی وقوع چنین اموری را نخواهیم داد.

دیار جوان: بله، از ائتلاف سخن گفتیم. از همکاری شما با آن‌ها سخن گفتیم. شما اشاره کردید که با ورود شما به منطقه‌ای و آزادسازی آنجا، ساکنان منطقه خواهان حضور شما در آن‌جا هستند. بسیار خوب، شما به طور خودخواسته از این متاطق خارج می‌شوید؟ یعنی از ورود به رقه ناراحت نمیشوید؟ ما در مورد منبج مشاهده کردیم، ورود شما به منبج با صدها شهید همراه بود، متعاقبا شما طی کنفرانسی اعلام نمودید که این شهر را به آن‌ها [عرب‌ها] مسترد می‌کنیم. شما در میان خودتان این مساله را به بحث می‌گذارید که کسانی که متحمل زحمت شده‌اند، شهید داده‌اند شما بوده‌اید؛ به همین علت این جا متعلق به ماست؟ آیا مباحثاتی از این دست در میان شما در جریان بوده است؟ یا براین باروید که حکمرانی آن‌جا بعد از آزادی و نیز مجلس مدنی [آنجا] متعلق به شما باشد؟

مظلوم عبدی: می‌توانم بگویم که تمامی گام‌های ما مبتنی بر طرح و نقشه بوده و تا کنون یک قدم بدون نقشه و طرح برنداشته‌ایم. تحت فشار نیز به هیچ اقدامی دست نزده‌ایم. برای نمونه اجازه بدهید از منبج سخن بگویم: منبج منطقه‌ای است که در غرب فرات قرار گرفته است. قبل از ورود ما به منبج، دولت ترکیه مرتبا اعلام می‌داشت که فرات خط قرمز ما بوده و ما جازه نمی‌دهیم هیچ کس به سوی غرب رودخانه‌ی فرات گام بردارد. و در این رابطه از جدیت نیز برخوردار بودند. اقدامات دیپلماتیک فراوانی را نیز در این راستا انجام دادند. اما شرای نظامی منبج از ما ی.پ.گ درخواست کمک نموده و یادآوری نمود که ما در کوبانی و دیگر مناطق به ما کمک کرده‌ایم، شما نیز باید برای آزادسازی منطقه باید به یاری ما بیایید. کمک به شورای نظامی منبج مورد موافقت قرار گرفت. کردها در منبج نیز حضور دارند. 20 تا 30 درصد منبج را کردها تشکیل می‌دهند. کردها منبج در کوبانی پناهنده بودند. ان‌ها نیز می‌بایست به به شهر خود باز می‌گشتند. ما در راستای [منافع] کردها  نه فقط ساکنان منطقه به منبج رفتیم. همزمان راه عفرین نیز موجود بود تا به عفرین رسید و به عفرینیها نیز کمک کرد. درخواست شرای نظامی منبج و ما هماهنگ بود و تصمیم به ورود به منبج گرفتیم.

دیار جوان: اگر اشتباه نکنم در همان وقت در فرایند اینجرلک نیز گفت و گوهایی نیز انجام شده بود؟

مظلوم عبدی: بله، در اینباره ترک‌ها نیز واکنش داشتند. نه فقط دولت ترک،  بلکه گروههای دیگر همگام با آنان نیز. در میان ائتلاف نیز بسیاری از طرفین با آنها هستند. در ناتو عضویت دارند. به ما گفته شد که شما می‌توانید به شورای نظامی منبج کمک کرده و در آزادسازی آنجا مشارکت داشته باشید اما نباید اعلام نمایید به عنوان نیروهای نظامی تنها ی.پ.گ در منبج حضور دارد. اما چنین مساله‌ای در برنامه‌های ما مطرح نبود. یعنی برنامه ما مبتنی بر این امر نیست که ی.پ.گ و کردها وارد هر جایی شوند در آنجا ماندگار شوند. ما نیز اعلام داشتیم که برنامه‌ای از این دست را دستور کار نداریم. شورای نظامی منبج حضور داشته و فعالیت‌هایش را ادامه می‌دهد. کردها نیز در ان‌جا حضور دارند. کردهای منبج حضور داشته و فرماندهان انان نیز همگی از کردهای منبج، شرای نظامی منبج بوده، و مانند شهید ابولیلا و رفقایش جنگجو هستند. ما گفتیم که به آن‌ها کمک می‌کنیم. ترک‌ها انموقع این امر را قبول نکردند. گفتند درست نیست. واقعیتی است که مساله‌ی ما مساله‌ی دیپلماسی نیست. احتیاجی نیست که هزاران نفر از رفقایمان را در منبج مستقر نماییم. یعنی ما برای آزادسازی و حفظ مناطق دیگر به این رفقا نیازمندیم. چنین طرحی نداریم که هزاران کرد وارد منبج شده و در آنجا مستقر و ماندگار شوند. در مقابل ما اهالی آن منطقه را آموزش داده، مهیا نموده و بر مبنای فلسفه و پارادایم خودمان، خط مشی خودمان حرکت می‌نماییم. به همین علت هنگامی که ترک‌ها نپذیرفتند، گردهمایی‌ای در اینجرلک (پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در ترکیه) برگزار شد. پیشنهاد ما بود. هدفمان آن بود که [این نشست] بدور از تاثیر ترک‌ها باشد. گردهمایی‌ای در آنجا برگزار شد. رفقای ما در شورای نظامی منبج در این گردهمایی شرکت داشتند و در آنجا اعلام نمودند که ما از ی.پ.گ درخواست کمک کرده‌ایم. حتی بنابه درخواست ما نیز ی.پ.گ  حضور خود را تداوم نبخشیده و آن‌جا را ترک می‌کند. ی.پ.گ و کردها به مناطق خود بازخواهند گشت. ما نیز این امر را پذیرفته و در واقع بر مبنای تفاهمی که در انجرلیک انجام شد که وفق مراد ما نیز بود.

دیار جوان: یعنی در آنجا تفاهمی انجام شد؟

مظلوم عبدی:تفاهم انجام شد. نماینده‌ی ترک‌ها نیز حضور داشت. نمایندگان ائتلاف و شورای نظامی منبج نیز حضور داشتند و در عالی‌ترین سطح نیز فرماندهی ق.س.د و فرماندهی ارتش آمریکا در کوبانی با آن‌ها گردهمایی داشتیم؛ یعنی با فرماندهی آمریکا و من و رفقایم نیز به عنوان نماینده‌ی ق.س.د گردهمایی داشته و اعلام نمودیم که ما منبج را آزاد خواهیم کرد، اما حتی در صورت خواست شما نیز در منبج نخواهیم ماند. [اما برخی] از رفقایمان، مشاورانمان در آنجا مانده و برخی از رفقای ما نسبت به آموزش و آمادگی آن‌ها در راستای تبدیل آن‌ها به یک نیروی قدرتمند نظامی اقداماتی را انجام دهند.

دیار جوان : نیرویی آماده

مظلوم عبدی: هر گاه آ‌نها نیازی به ما داشته باشند، مجددا به آن‌جا خواهیم رفت و آن‌ها را محافظت خواهیم نمود. در غیر این‌صورت لزومی مبنی بر وجود ما در انجا احساس نمی‌شود. این اتفاقی بود که در آن‌جا روی داد. بدینگونه بود که ما وارد آنجا شده و نسبت به آزادسازی آنجا اقدام نمودیم. 6 هزار نفر از رفقای ما از شرق فرات به سوی غرب فرات رفته و منبج را آزاد نمودند و متعاقب دو ماه تمامی آن‌ها بازگشتند.

دیار جوان : طی مراسمی رسمی

مظلوم عبدی: مادام که این باب را گشودیم لازم است این مطالب را نیز اضافه کنم، خلق ما خواستار اطلاع از آن است. در این اواخر تفاهمی میان آمریکا و ترک‌ها انجام و برای اطلاع افکار عمومی نیز منتشر شد. می‌خواهم به اطلاع برسانم که در این تفاهمنامه ما نیز مشارکت داریم. ما نیز بخشی از این تفاهم هستیم. تمامی مواد مندرج در این تفاهمنامه به اطلاع ما رسانده شده و ما نیز این موارد را پذیرفته‌ایم.

دیار جوان: یعنی با رضایت شما انجام شده است

مظلوم عبدی: با رضایت ما انجام شده و در این میان مساله‌ای که برخلاف خواست ما بوده باشد روی نداده است. ما شرطی را گذاشته‌ایم، تصمیمی را که ما در ارتباط با منبج وتو نماییم به اجرا گذاشته نمی‌شود.

دیار جوان:  شما می‌توانید مانع از اجرای تصمیمی شوید؟

مظلوم عبدی: ما می‌توانیم مانع از اجرای تصمیمی شویم. تصمیمی را که وتو نماییم و مورد رضایت ما نباشد به اجرا گذاشته نمی‌شود. این مساله شرط ما با طرفین بوده است. براین مبنا به تفاهم رسیده‌ایم. تفاهمی شده است که مشتمل بر سه مرحله می‌باشد و اکنون بر این مدار جریان دارد.

دیار جوان: می توانید بخشهایی از مفاد این تفاهمنامه را تحلیل کنید؟ شاید اظهار برخی از مطالب لازم به نظر نرسد، اما برخی از مفاد اصلی که از آن تحت عنوان مرز آب ساجر یاد می‌شود. در صورت امکان در ارتباط با محتوای آن صحیت کنید.

مظلوم عبدی: همانطور که به اطلاع افکار عمومی رسیده است اگر در این چارچوب صحبت کنیم، تفاهمنامه‌ای طی سه مرحله انجام شده است. مرحله‌ی نخست نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ و پ.ی.د- نیروهای سیاسی را پ.ی.د قلمداد می‌کنیم- باید از منبج خارج شوند. در مرحله‌ی دوم نیروی نظامی آمریکا و ترکیه- تحت هر عنوانی از آن‌ها یاد کنیم- امنیت منطقه را حفظ می‌کنند و در مرحله‌ی سوم نیز مدیریتی که مورد اتفاق تمامی طرفین باشد از سوی اهالی منبج برای منبج ایجاد شود. چنین مساله‌ای واست ما نیز بوده و امری نیست که ما با آن مخالفتی داشته باشیم. در مقابل نیروهای ما ی.پ.گ و ی.پ.ژ، و اگر نیروی سیاسی‌امان، یعنی مشاوران سیاسی،کادرهای سیاسی را حساب کنیم، در رتباط با خودمدیریتی، به عنوان مشاوران پ.ی.د قلمداد کنیم؛ در حالی که اینگونه نیست.

دیار جوان : یعنی کادرهای اداری

مظلوم عبدی: کادرهای خود مدیریتی، کادرهایی که مسائل امنیتی، امور وزارتخانه‌ها و ... را آموزش می‌دهند. آن‌ها براین باورند که این کادرها از اعضای پ.ی.د می باشند. اما این کادرها کادرهای خودمدیریتی هستند که عازم آن‌جا شده‌اند. ماموریت این نیروها به اتمام رسیده بود. در آن‌جا ماموریتی نداشتند. قبلا نیز ما عقب نشینی کرده‌ بودیم. [فقط] برخی از رفقای ما مانده بودند. نیاز چندانی هم نسبت به حضور آن‌ها احساس نمی‌شود. افرادی که توان رتق و فتق امور را داشته باشند وجود دارند. از اهالی منبج هستند. از اعراب و کردهای بومی منبج هستند. این افراد نیز برآمده از سیستم خودمدیریتی ما،  از سیستم نظامی ما هستند، فقط با این تفاوت که از اهالی منبج بوده و منبج را اداره می‌کنند. یعنی هیچ کس را یارای گرفتن چنین حقی از اهالی منبج و جانان آن نیست. آن‌ها شهر خود را اداره می‌کنند. کسی نیز نپرسیده است که این افراد چه کسانی هستند. از اهالی منبج بوده و در همانجا هم استقرار یافته و امور خود را اداره می‌کنند. چنین مساله‌ای پیشاپیش انجام شده و هر آنچه نیز که ما در توان داشتیم انجام دادیم. ما نیروی عظیمی را در منبج تاسیس کردیم. اکنون نیروهای منبج بالغ بر 5000 نفر می‌باشند. از نیروهای ق.س.د 5000 نفر در منبج حضور دارند. این افراد امور آنجا را اداره می‌نمایند و مدیریت آنجا توان اداره‌ی امور شهر را دارد. از این‌رو در برهه‌ی کنونی آن‌ها نیاز چندانی به نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ ندارند. ما اعلام داشته و گفته‌ایم که اگر منبج مورد هجوم قرار گیرد نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ از آمادگی برای بازگشت مجدد برخوردارند. اکنون مرحله‌ی نخست به اتمام رسیده است. شرط نخست نیز انجام شده است. دومین مرحله نیز حاکی از مسموم کردن افکار عمومی است. برای نمونه در ارتباط با حفاظت از امنیت منبج از سوی نیروهای امریکایی و سربازان ترک است. یعنی به مسموم کردن افکار عمومی می‌پردازند. این مساله را بیشتر تشریح می‌کنم تا همگان بر این نکته واقف شوند که اکنون رودخانه‌ی ساجر مرز بین ما و ترک‌ها می‌باشد. مرز منبج و ترک‌هاست.

دیار جوان: در هر صورت تا قبل از آزادی به عنوان نوار حائل اعلام شده بود

مظلوم عبدی: مرز جغرافیایی منبج رودخانه‌ی ساجر ست. یعنی ترک‌ها و چته‌های وابسته به آنان در یک سوی رودخانه و مجلس نظامی منبج نیز در سوی دیگر رودخانه قرار دارند. ترک‌ها در طرف خودشان گروه‌های گشتی را براه انداخته و تصور می‌کنم تا به حال پنجاه و پنج بار گشت زده‌اند.نیروهای ائتلاف نیز در سوی دیگر در حرکت بوده و با هم در ارتباط هستند. به هماهنگی امور می‌پردازند. چنین امری به نفع ما نیز می‌باشد. آن‌ها در یک طرف و ما نیز در طرف دیگر. شورای نظامی منبج نیز به امورات خود می‌پردازد. اکنون آمریکاییها و ترک‌ها ایجاد نیروهای حفاظتی مشترک در دستور کار خود قرار داده‌اند. شورای نظامی منبج ورود ترک‌ها به اینسوی رودخانه را نپذیرفته و اعلام داشته است که ترک‌ها حق ندارند حتی یک متر نیز وارد محدوده‌ی منبج شوند.

دیار جوان: یعنی به آنسوی رودخانه

مظلوم عبدی:  ترک‌ها و چته‌های وابسته به آن‌ها منبج را آلوده نکنند. وارد محدوده و سرزمین‌های ما نشوند زیرا برای امنیت منبجخطرناک است. این مورد را قبول نکردند. اکنون که به عنوان راه حل مشترکی از آن به عنوان منطقه‌ی حائل نام می‌بریم. میان نیروهای شورای نظامی منبج و ارتش ترکیه منطقه‌ای قریب به 10 کیلومتر خشکی- غیر از رودخانه‌ی ساجر- وجود دارد. منطقه‌ی خشکی در اطراف منبج قرار دارد. ارتباطی با منطقه‌ی منبج ندارد. جزو زمین‌های باب و نه منبج است. حول این مساله توافقی نشده است. در این منطقه‌ی 10 کیلومتری نیروهای آمریکایی و ترک با یکدیگر حرکت می‌نمایند. ترک‌ها از همان ابتدا گفتند که فرماندهی اطراف رودخانه مشترک باشد. آمریکایی‌ها این مورد را نپذیرفتند. آن‌ها در ناتو عضویت دارند و فرماندهی ناتو را قبول نکردند. از آنجا که این مساله مورد قبول واقع نشد مدتی مسکوت گذاشته شد. تصور می‌کنم ترک‌ها اکنون تمامی شروط آمریکایی‌ها را قبول کرده‌اند و آموزش توسط نیروهایی امریکایی را نیز پذیرفته‌اند. من تصور می‌کنم 15 روز دیگر، مدتی دیگر، در منطقه‌ی باب و خارج از منبج منطقه‌ای حائل میان ما و آن‌ها ایجاد می‌شود. نیروهای گشتی مشترک عملیان خود را آغاز می‌کنند.. اهمیت این فرایند نیز به اتمام می‌رسد. برای فرایند سوم، یعنی اداره‌ی منبج نیز که مورد قبول تمامی طرفین باشد پیشاپیش اقداماتی انجام شده است، اکنون این شهر دارای مدیریت بوده، از شورای غیرنظامی برخوردار است، مجلس نظامی خود را داشته و 2 سال است که منبج را اداره می‌نمایند.

دیار جوان : نیروهای جهانی نیز آن‌ها را مخاطب خود قلمداد می‌کنند

مظلوم عبدی: همه آن‌ها را مخاطب قرار می‌دهند.

دیار جوان : سناتورها، اعضای پارلمان نیز به دیدار آن پرداخته‌اند

مظلوم عبدی: به دیدار با همه کسانی که منطقه‌ی خودشان را اداره می‌کنند می پردازند . ترک‌ها اعلام کردند که مایل هستند چته‌هایی از اهالی منبج را[ که به ترک‌ها وابسته‌اند] به منبج برگردانند.

دیار جوان: و آن‌ها را به عنوان بخشی از مدیریت شهر جای دهند؟

مظلوم عبدی: شورای نظامی و شورای مدنی این شهر اعلام کرده‌اند که اکنون شورای نظامی جرابلس، شرای نظامی اعزاز، شورای نظامی باب در منبج حضور داشته و در این شهر مهمان هستند. رزمندگان عفرین در این شهر حضور دارند. ساکنان غیر نظامی عفرین، اهالی ادلب در آن‌جا حضور دارند. آن‌ها نیز در پاسخ گفته‌اند مشکلی نیست؛ مشکلی در بازگشت این افراد[ چته‌های وابسته به ترک‌ها] وجود ندارد. [اما] باید تمامی این افراد [ آواره‌ها] به مناطق خود بازگردند. تصور نمی‌کنم ترکها این مورد را قبول کنند.


دیار جوان: به دقیقه‌ی پنجاه این گفت و گو رسیده‌ و فرصت چندانی باقی نمانده است. در ارتباط با منبج سوالی دارم که مطمئنا همه مایل به اطلاع از آن هستند  با همین سوال هم گفت و گو در ارتباط با منبج را خاتمه دهیم. بینندگان و شنوندگان عزیز... گفت‌وگوی اختصاصی با فرمانده کل نیروهای ق.س.د، مظلوم عبدی را ادامه می‌دهیم. در بخش گذشته در ارتباط با منبج پرسش‌هایی را مطرح کردیم. آقای عبدی در ابتدای سال 2018 دولت ترک برای راضی کردن طرف نژاد پرست، پروژه‌ی انتخابات پیش از موعد را ارائه کرد. آن‌ها نیز به اردوغان اعلام داشتند که ما برای قبول این پروژه و دست‌یابی به موفقیت آن نیازمند اقدامی مهم یعنی اشغال عفرین هستیم. اکنون از سناریوی مشابهی سخن به میان می‌آید. در ماه مارس سال 2019 انتخابات محلی برگزار می شود. شایع است که اردوغان بنابه وعده‌ای که به حزب حرکت ملی نژاد پرست و محافل دیگری داده است مساله‌ی منبج را در دستور کار قرار می‌دهد. به نظر شما چنین امری محتمل است؟ من گفتم که شما در این باره تا اندازه‌ای خوشبین هستید، یعنی چنین امری محقق نمی‌شود؟ و اگر چنین اتفاقی رخ دهد عواقب [اشغال] عفرین تکرار خواهند شد؟

مظلوم عبدی: به عنوان یک نیروی نظامی ما باید همیشه از آمادگی برخوردار باشیم. ترک‌ها و بویژه اردوغان همچنان در این رابطه تلاش می‌کنند. فکر می کنم دیروز بود که طی بیانیه‌ای اعلام نمود که منبج وفق انتظارات ما اداره نمی‌شود، ما فراموش نکرده‌ایم و در بیانیه‌های دیگری نیز اعلام کردند، فکر می کنم امروز اعلام نمود که عملیات مشترکی با روس‌ها در شرق فرات غیر ممکن به نظر نمی‌رسد. حتی برای مثال اعلام نمود که حمله به منطقه‌ی شمال شرق سوریه، یعنی روژآوا، از طریق هواپیما غیر ممکن به نظر نمی‌رسد.

دیار جوان: یعنی امکان دارد

مظلوم عبدی: غیر ممکن نیست، به چنین چیزی اشاره نمود، و این بدان معناست که تلاش‌هایی در این راستا جریان دارد، حول چنین کاری به فعالیت مشغولند. نیروهای طرفدارشان در این رابطه فعالیت دارند. در اینباره با روس‌ها رایزنی می‌کنند. چنین چیزی وجود  دارد. ما با دقت پی‌گیری می کنیم. باید از آمادگی و تمهیدات لازم برخوردار باشیم. اما می‌توانم بگویم که وضعیت منبج و شرق فرات مانند عفرین نیست. عفرین موضوعی میان آن‌ها و روس‌ها بود. ترک‌ها و روس‌ها حول منافع بسیار بزرگی به تفاهم رسیدند. یعنی افکار عمومی نیز از این امر اطلاع دارد که در چنین چارچوبی بود که عملیات عفرین انجام شد.

دیار جوان: چرا نه؟ یعنی مواجهه‌ی دولت ترکیه و روسیه چرا با مواجهه‌ی آمریکا دشوارتر است؟ به این علت است که هر دوی این کشورها در ناتو همکارند؟ اکنون شرایط ایجاب نمی‌کند که دولت ترکیه و آمریکا به عنوان دو عضو ناتو به علت منافع خاق‌ها منطقه با یکدیگر مواجه نشوند؟ چرا امکان ندارد؟ برای مثال، آمریکا به ترکیه اعلام نماید که ترکیه عضو ناتو است، من نمی‌توانم به جنگ بپردازم. ناچارم نیروهایم را به عقب نشینی وادارم. چرا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؟

مظلوم عبدی: مسائل بنیادینی وجود دارند. در شرق فرات و منبج نیز نیروهای ما قدرتمندند. مجلس نظامی منبج قدرتمند بوده و و در کل ق.س.د قدرتمند بوده و در آنجا ده ها هزار نفر از رزمندگان ما حضور دارند. امکان ندارد در مدت زمان کوتاهی نقطه‌ی پایانی بر مسائل بگذارند؛ یعنی آن‌ها می‌توانند وارد شوند اما نتیجه معلوم نیست.

دیار جوان : شما به تلاش‌هایتان ادامه می‌دهید؟

مظلوم عبدی:ما و ترک‌ها نیز تلاش خواهیم کرد. آن‌ها نیز به خوبی هزینه‌ها را سبک و سنگین می‌کنند. ترک‌ها درصددند چنین اقداماتی را از طریق نیروهای خود انجام ندهند. ترک‌ها درصددند با امریکایی‌ها،  با نیرویی دیگر به اتفاقی دست یابند. همان کاری که در عفرین انجام کردند. به تفاهمنامه‌ی‌ای کلی دست یافته و در چارچوب تفاهمنامه‌‌ای بزرگ این کار را انجام بدهند. در برهه‌ی کنونی چنین اتحاد بزرگی گه مشتمل بر نیروهای سوریه، آمریکا، روسیه بوده و روس ‌ها و امریکایی‌ها نیز با هم ائتلاف نمایند، دشوار است. طبق اطلاعات موجود برنامه‌ها متفاوتند. برنامه عبارت است از جنگ با داعش. تاکید قدرت بر جای دیگری است. در کوتاه مدت چنین امری دشوار است. اما [از سوی دیگر] هر چیزی نیز ممکن است. باید هوشیار بود و تمهیدات لازم را بیندیشیم. اما به گونه‌ای اساسی متکی به نیروهای خودمان هستیم.  قدرت داشته و نیروهای خودمان را آموزش می‌دهیم. بعد از نبرد رقه تمامی نیروهای دمکراتیک سوریه مشغول اموزش بوده‌اند. به آماده کردن خود پرداخته‌اند. درست است که در دیرالزور جنگ در جریان بوده  نیروهای وابسته به شورای نظامی دیرالزور درگیر جنگ هستند. این بخش از نیروی ما در آن‌جا مشغول نبرد است. اما نیروی ی.پ.گ و ق.س.د،  در کل و حتی نیروی شورای نظامی منبج نیز مشغول آموزش هستند. تمهیدات بزرگی را اندیشیده‌اند. مساله‌ای از این دست اتفاق بیفتد مقاومت می‌کنند.

دیار جوان: در وضعیتی از این دست، غیر از ممانعت از تحمیل جنگ از سوی نیروهای ترک، پروژه‌‌ی دیگری را در دست دارید؟ در نهایت ترکیه را به عنوان یک کشور همسایه قبول می‌کنید؟ خوب یا بد، اشغالگر یا دمکراتیک موضوعی دیگر است. یعنی دولت ترکیه با اقداماتی که در عفرین و منطقه‌ی عفرین انجام داد چهره‌ی واقعی خود را نمایش داد، آیا حاضرید به ترکیه اعلام نمایید که بیایید و مشکلاتمان را نه از طریق جنگ،  بلکه از طریق مذاکره حل نماییم؟ در این رابطه طرح آماده‌ای را در دست دارید؟

مظلوم عبدی: واقعیت ااین است که اعضای ناتو و اعضایی که با ترک‌ها همکاری داشته و با این کشور رابطه دارند خواهان نزدیک‌شدن و برقراری تفاهمی میان روژآوا و ترکیه، میان نیروهای دمکراتیک سوریه و ترکیه هستند. تفاهمی را ایجاد و وضعیت جنگی را از میان بردارند. آتش بسی را ایجاد کنند، زیرا با مساله‌ی عفرین حالتی جنگی ایجاد شده است.

دیار جوان: بیانیه‌ی رئیس جمهوری فرانسه امانویل مکرون اعلام می‌نماید که ما خواهان راه حلی هستیم که همزمان تر‌کها را نرنجانیده اما در عین حال خواستار عدم نقض حقوق مالکان کردها در مناطق متعلق به آن‌ها باشد. شما این مساله را به عنوان بخشی ازاین تلاش‌ها ارزیابی می‌کنید؟

مظلوم عبدی:  بله، درست است. رئیس جمهوری فرانسه هم به انتشار بیانیه‌ای دست زد. برخی نیز رسما اعلام موضع نکردند، اما در نشست‌های دو جانیه با ما چنین امری را بیان کرده‌اند. در این رابطه تلاش‌هایی در جریان است. اما موضع ما نیز صریح و شفاف بوده و در این رابطه به همگان اعلام کرده‌ایم. میان ما و ترک‌ها، ما و دولت ترکیه [مساله‌ی] عفرین وجود دارد.

دیار جوان :  من هم درصدد گفتن این نکته بودم؛ اکنون اگر دولت ترکیه با شما نشستی رسمی را برگزار کرده و اعلام نماید که عفرین را فراموش کنید، اما می‌توانیم حول موضوعات دیگری به تفاهم برسیم، شما عفرین را اگذار می‌کنید؟

مظلوم عبدی: چنین امری غیر ممکن است. امکان ندارد

دیار جوان : بسیار خوب

مظلوم عبدی: به همه اعلام کرده‌ایم که میان ما و ترک‌ها [مساله‌ی به نام] عفرین وجود دارد. مساله‌ی عفرین باید حل شود. به عنوان یک سیستم همسایه، بخشی از دولت همسایه، یک منطقه‌ی همسایه حاضریم میان ما و ترکیه آتش‌بسی در جریان باشد. تفاهمی در میان باشد، مرز ما در آرامش باشد، این موارد موضوعاتی هستند که ما در رتباط با آن‌ها [آماده‌ی گفت‌وگو] هستیم

دیار جوان: یعنی اگر آنها اعلام نمایند که موقعیت شما را از رود فرات به آنسوی، یعنی از کوبانی تا دیرک رسما پذیرفته و شما را مخاطب خود قرار می‌دهیم، اما دست از عفرین بردارید. در انصورت نیز شما چنین موضعی را قبول نخواهید کرد؟

مظلوم عبدی: نه، چنین امری ممکن نیست، ممکن نیست. عفرین خط قرمز است.

دیار جوان: در ارتباط با جنگ بسیار حرف زدیم. گویا ق.س.د همچنان مشغول جنگ است. اجازه بدهید به بعد سیاسی تلاش‌های ق.س.د بپردازیم. ق.س.د در معادلات سیاسی چه جایگاهی دارد؟ از چه توانی برخوردار است؟ آیا از سازوکار تصمیم‌گیری برخوردار است؟ کمی هم در ارتباط با چنین موضوعاتی حرف بزنیم. زیرا اخیرا در شام مذاکراتی مبتنی بر شناخت نیت و مقاصد طرفین، یعنی شورای دمکراتیک سوریه و حکومت سوریه انجام شده است. در انعکاس این موضوع در چند جا از ق.س.د هم نام برده شده است. گفته شده است که در آینده ق.س.د هم در مذاکرات شرکت می‌کند.  نه در حد مذاکره، بلکه در حد شناخت. در این میان طرفین برای دست یابی به راه حل چه نیتی دارند؟ در صورتی‌که [حکومت سوریه] اعلام نماید که مایل است ق.س.د هم به عنوان یکی از طرفین در مذاکراتمشارکت داشته باشد، شما بدون قید و شرط در این گفت‌وگوها شرکت خواهید نمود؟ چه پرونده‌ای را در دست دارید؟ متعاقبا از شما می‌پرسم، احتمالا حکومت از شما درخواست‌هایی بکند. در این ارتباط شما بگویید این موارد را قبول می‌کنیم و روی مواردی بحث شود. اما ق.س.د به عنوان فرماندهی تحت لوای مظلوم عبدی خواهد بود یا فرماندهی دیگری در سطحی عالی در جایگاه هیاتی با شورای دمکراتیک سوریه عازم دمشق شوند، با چه شروطی خواهند رفت؟

مظلوم عبدی: ق.س.د نیز از این دیدارها مطلع است. م.س.د (مجلس دمکراتیک سوریه) جناح سیاسی ق.س.د به شمار می‌رود. ق.س.د این مجلس را اینگونه تعریف می‌کند. با عزیمت مجلس دمکراتیک سوریه به دمشق نقطه نظرات و نگرش‌های مدیریت ق.س.د را اخذ کردند. یعنی موضوعات آنها از بهم پیوستگی برخوردارند. دولت سوریه نیز اطلاع دارد که مجلس دمکراتیک سوریه با اطلاع ق.س.د به دمشق عزیمت کرده است، ق.س.د نیز اطلاع دارد که...

دیار جوان: می‌توانستید به مجلس دمکراتیک سوریه چه بگویید؟ مثلا قوانینی از این دست که ما با با این مساله همراهی نداشته یا ما اجازه نمی‌دهیم وجود دارد؟

مظلوم عبدی: تصور می‌کنم اگر می‌گفتیم که جنگی در جریان است و ما راضی نیستیم، مدیریت مجلس دمکراتیک سوریه این گفته ما را جدی تلقی می‌کرد.

دیار جوان: اما شما برای آن‌ها دستور صادر نمی‌کنید.

مظلوم عبدی: خیر 

دیار جوان: یعنی یکی از ارگان‌های وابسته به شما نیستند

مظلوم عبدی: آن‌هاجناح سیاسی [ما] هستند. مشورت کردند و گفتند که درصددیم چنین مرحله‌ای این چنین را به جریان اندازیم، این پیشنهاد نیز از سوی رژیم مطرح شده بود و نه آن‌ها. رژیم چنین درخواستی را از آن‌ها کرده بود. ما نیز اعلام داشتیم که ما مخالف این امر نیستیم. اگر این مشکل از طریق سیاسی حل می‌شود برای ما نیز بسیار بهتر است. زیرا این معضل نه در راستای منافع خلق کرد بوده و نه در راستای منافع دیگر خلق‌های منطقه‌ی شمال سوریه که جنگ دیگری در داخل سوریه برپا شود. یک جنگ داخلی دیگر. از همین رو اگر این معضلات از طریق سیاسی حل شوند بسیار بهتر است.بر همین مبنا ما نیز قبول کردیم.

دیار جوان : اجازه بدهید مساله را تشریح کنیم. برای نمونه بگوییم هیاتی از شما با م.س.د (مجلس دمکراتیک سوریه) در دمشق با شما دیدار خواهد کرد. اگر حکومت سوریه یا رژیم به شما بگوید که شما در تمامی بیانیه‌ها و اعلامیه‌هایتان می‌گویید که نیرویی ملی برای حفظ تمامی سوریه هستید، از ارتشی برخوردار هستید، سیستمی که ارگان شما بوده، مجلس دمکراتیک سوریه از آن حفاظت می‌کند مبتنی بر سیستمی فدرالی است، اما دولتی نیز حضور دارد و باید تحت لوای دولت قرار بگیرد. شما هم بیایید و تحت عنوان خودتان به این ارتش بپیوندید. اما در ناحی‌ای گه حضور دارید شما آنجا را حفظ کنید. آیا چنین پیشنهادی را قبول می‌کنید؟

مظلوم عبدی: بله، قبول می‌کنیم. زیرا نیروهای دمکراتیک سوریه خود را نیرویی سوریه‌ای قلمداد می‌کند. خود را بخشی از ارتش سوریه می‌داند.

دیار جوان: نه ارتش کنونی سوریه

مظلوم عبدی: خیر، ارتش آینده‌ی سوریه. حتی هنگامی [ق.س.د] تاسیس شد خود را به عنوان بخشی از ارتش آینده‌ی سوریه معرفی کرد. و اگر راه‌حلی سیاسی یافته شود و اجرایی گردد و رژیم سوریه موجودیت این منطقه را قبول نماید، موقعیتی را برای این منطقه به رسمیت بشناسد و نیروهای دمکراتیک سوریه را به عنوان نیرویی سوریه‌ای که در این سیستم برای منطقه ایجاد می‌شود بپذیرد،  آن‌گاه ما نیز آن را می‌پذیریم که بخشی از ارتش سوریه قلمداد و امور را انجام دهیم.

دیار جوان: با مد نظر قرار دادن حسن نیت شما، برای نمونه نواحی‌ای که شما در آن حضور دارید، در دروازه‌های مرزی با کشورهای همسایه به افراشتن پرچم ق.س. د دست می‌زنید. اگر دولت سوریه اعلام نماید که خواهان افراشتن پرچم [حکومت سوریه] نیز می‌باشد آیا شما در مقابل چنین خواستی موضع می‌گیرید؟

مظلوم عبدی:  اگر به تفاهمی دست یابیم پرچم آن را نیز افراشته می کنیم.

دیار جوان: چنین امری برخلاف پروژه‌ی شما نیست؟

مظلوم عبدی: خیر، در صورتیکه به تفاهمی دست یافته و پروژه‌ی ما را بپذیرند ما نیز چنین امری را می‌پذیریم. آنگاه ما نیز حکومت مرکزی را پذیرفته و با پذیرفتن حکومت مرکزی از سوی ما آنگاه...

دیار جوان: منوط به چه شرطی؟ اما چنین امری با بشار اسد قابل دسترسی نیست. آیا شما نگرانی‌ای از این دست دارید؟ یعنی حضور بشار اسد از نظر شما مشکلی ایجاد می‌کند؟ حضور وی به عنوان یک شخص؟

مظلوم عبدی: در آینده انتخابات برگزار خواهد شد. هرکسی در انتخابات  پیروز گردد ما نسبت به او احنرام خواهیم گذاشت. بشار یا هر کس دیگری باشد مشکل‌ساز نیست.

دیارجوان: آیا می‌توان گفته‌های فرماند ق.س.د را اکنون اینگونه مفصل‌بندی کنیم و بگوییم که: در آینده اگر مذاکرات بدین نمط ادامه یافته و ما نیز براساس به رسمیت شناخته شدن عناصر تشکیل دهنده‌ی منطقه به عنوان بخشی از طرف مذاکره‌کننده شناخته شدیم ما نیز می‌توانیم به عنوان نیروهای دمکراتیک سوریه، به عنوان بخشی از ارتش ملی این کشور در مناطقی که حضور داریم ان‌ها را حفظ کرده و در صورت لزوم از این مرز نیز فراتر رویم.

مظلوم عبدی: بله،  درست است

دیار جوان: همانگونه که مستحضر هستید دروزی‌ها در منطقه‌ی سویدا ساکنند. به لحاظ تاریخی کردها و دروزی‌ها در ارتباط بوده‌اند، بین این دو دوستی و همکاری در جریان بوده است. از طریق رسانه‌ها دروزی‌ها شما و ی.پ.گ را مخاطب قرار داده و اعلام نمودند که ما در وضعیت تهدید آمزی به سر می‌بریم. دچار قتل عام شده و به حمله شده است. به یاری ما بشتابید. تا چه اندازه‌ای میتوانید خواسته‌های ان‌ها را بر اورده کنید؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ شما، چگونه به کمک آن‌ها می‌شتابید؟ سویدا نیز در فاسله‌ی بعیدی، صدها کیلومتر دورتر از شما قرار دارد.

مظلوم عبدی: به عنوان گشایش باب همکاری به آن‌ها پاسخ دادیم. پاسخ ما مثبت بوده است. در واقع دروزی‌ها هم همانند کردها تحت سلطه بوده و با معضل حقوقی، [فقدان] حقوق ملی دست و پنجه نرم می‌کنند، آن‌ها هم اقلیتی ملی بوده و دارای حقوق هستند. ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم، از ارتباط خوبی با کردها نیز برخوردار هستند. از منظر نظامی آن‌ها در جنوب سوریه، در مرزهای اردن قرار دارند و ما در شمال سوریه قرار داریم. اگر از بعد نظامی به مساله بنگریم، ما نظامی و عینی‌گرا هستیم، اعزام مستقیم نیرو امکان‌پذیر نیست. اما...

دیار جوان: اما در صورتیکه آن‌ها کسانی را نزد شما فرستاده و اعلام نمایند که فاقد تجربه نیستیم، خواهان آموزش در ابعاد استراتژی جنگی، دفاع هستیم، اجابت چنین درخواست‌هایی برای شما ممکن است؟

مظلوم عبدی: چنین خواستی از حقوق ملی-سوریه‌ای انها بوده و ما به ان‌ها کمک می‌کنیم. به اطلاع انها نیز رسانده‌ایم، شاید نیروهای نظامی ما در سویدا قادر به همکاری آن‌ها نباشند اما به طرق دیگری می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم. خواهان هر نوع کمکی باشند می‌توانیم برایشان انجام دهیم. می‌توانیم نیروهایشان را آموزش بدهیم. کمک‌های دیگری را هم می‌توانیم. با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم و دیدار نیز خواهیم کرد. اما آن‌ها معضلی دارند؛ داعش در حمله به شهر سویدا زنان و کودکان آن‌ها را ربود. با مشکلاتی از این دست دست و پنجه نرم می‌کنند.

دیار جوان: کسانی را از آن‌ها به اسارت گرفته‌اند؟

مظلوم عبدی: بله

دیار جوان:  شما گفته بودید که به منظور آزادی این اسرا حاضرید افرادی از نیروهای داعش را که به اسارت گرفته‌اید با انها معاوضه کنید.

مظلوم عبدی: بله، در راستای آزادی اسرایشان آنها کمیته‌ای را ایجاد کرده‌اند. [اعضای این] کمیته به دیدار ما و فرماندهی ق.س.د و مجلس دمکراتیک سوریه نیز آمدند. از ما درخواست نموده و ما نیز به شیوه‌ای مثبت درخواست آن‌ها را پاسخ گقتیم. وعده دادیم که هر آنچه در توان داشته باشیم برایشان انجام داده و در این رابطه از طریق ریش سپیدان منطقه و افراد غیر نظامی، افراد خبره به داعش پیغام دادیم که به منظور آزادی اسرای دروزی، آن‌ها خواهان آزادی چه کسانی هستند ما می‌توانیم آن‌ها را آزاد نماییم. این فرایند اکنون نیز در جریان است.

دیار جوان : از اسرا سخن گفتیم، طبق ارتباطاتی که با واحدهای مرتبط با امور اسرای جنگی داشته‌ایم، از 700 اسیر داعشی، چته‌های بیگانه سخن در میان است که توسط شما دستگیر شده‌اند. یعنی نیروی بزرگی از ترور اکنون در دست شماست. شما آن‌ها را سالم دستگیر کرده‌اید، در رقه، در دیرالزور و نواحی دیگر. سرنوشت این افراد به کجا ختم خواهد شد؟ برای نمونه اکنون برخی از شهروندان فرانسه نزد شما اسیرند. در صورتیکه فرانسه اعلام نماید که ما مشروعیت و تصمیم دادگاه‌های شمال سوریه و روژآوا را به رسمیت می‌شناسیم و به همین علت  استرداد آنها الزامی ندارد، شما چنین موضعی را شانه خالی کردن از مسئولیت فرانسوی‌ها قلمداد نمی‌کنید؟ تا چه زمانی از این افراد نگه‌داری کرده و سرانجام این مساله به کجا خواهد رسید؟

مظلوم عبدی: حقیقتا این مساله معضل بزرگی به شمار می‌رود. یعنی در ارتباط با این موضوع همیشه با دولت‌ها و افراد ذینفع مذاکره و دیدار داشته‌ایم. همانگونه که شما نیز گفتید معضل بزرگی بده و تا کنون پاسخ مثبتی را از ین دلتها دریافت نکرده‌ و این امر نیز جای انتقاد دارد. می‌توانم بگویم که چنین نظری، اپورتنیستی می‌باشد. یعنی آنها خود علتی بوده‌اند که شهروندان آن‌ها عازم این منطقه شده و در اینجا به جنگ علیه ما بپردازند.

دیار جوان: چشم‌هایشان را بروی آمدنشان به اینجا بستند

مظلوم عبدی: در اینجا علیه خلق ما به چنگ بپردازند، یا ویرانکاری‌هایی در این مقیاس و بعد از فداکاری‌های عظیم خلق ما، این اسرا که شهروندان دولت‌های اروپایی هستند اکنون در نزد ما اسیرند. اکنون آ‌ها را قبول نمی‌کنند. بسیاری از دولت‌ها و از جمله دولت‌های اروپایی از موضع بسیار ضعیفی برخوردارند. درصددند مشکل را از خودشان دور کنند. صرفا به این گفته که به شما کمک می‌کنیم اکتفا کرده و می‌گویند که در مسائل مرتبط به زندگی، محاکمه و زندانی شدن آن‌ها به شما کمک می‌کنیم.

دیار جوان: شما رضایت دارید؟

مظلوم عبدی: خیر، ما راضی نیستیم، مقتا چنین امری را قبول کرده‌ایم. ما نیز اقدام عاجل در این راستا را لازم نمی‌دانیم. همانگونه که اشاره شد موقتا نگه‌داری و دیگر مسائل مرتبط به این افراد را  قبول کرده‌ایم.

دیارجوان: این افراد بالقوه تهدید به شمار به شمار می‌روند.

مظلوم عبدی: ما موقتا این امر را پذیرفته‌ایم، اما در دراز مدت چنین امری را نمی‌پذیریم. این معضل آنهاست. باید خودشان مشکلاتشان را حل کنند. حتی باید سپاسگذار ما باشند زیرا تهدیدات آن‌ها را کمتر کرده‌ایم. در این رابطه دیدارهای ما و طرف‌های ذینفع ادامه دارد.

دیار جوان: این مذاکرات در سطح منطقه‌ای یا بین المللی هستند؟
مظلوم عبدی:در این رابطه با بسیاری از طرفین ارتباط داریم. به عنوان ق.س.د از ارتباط مستقیمی با دولت‌ها و سازمان‌های ضد ترور این کشورها برخورداریم. سازمان‌های سیاسی ما نیز با این کشورها و سازمان‌های ضد ترور آن‌ها ارتباط دارند. با سازمان عفو بین الملل، امنستی انترنشنال نیز ارتباطاتی وجود دارد. این مساله همگان را درگیر کرده و همه نیز از آن مطلع هستند. اجازه بدهید به این نکته نیز اشاره نمایم که برای اینکه در حق کسی ظلمی نشود، برخی از دولت‌ها با ما همکاری کرده‌اند، ما تفاهمنامه‌هایی با این داشته و برخی از دستگیر شدگان را به آن‌ها مسترد کرده‌ایم. اما نمی‌خواهم به اسامی آنان اشاره‌ای داشته باشم.

دیار جوان : با قرار دادن نقطه عزیمتمان از سال 2013 و از [منطقه] گری جیلو، رمیلان و با گذشت زمان سد تشرین، طبقا،  سد فرات در می‌یابیم که شما در نتیجه‌ی جنگی بزرگ این مناطق را از چته‌های داعش پاک کردید. درآمد این مناطق صرفا به شما تعلق دارند؟

مظلوم عبدی: خیر، به تمامی سوریه تعلق دارد. متعلق بهزیرساخت‌ها و نهادهای ملی سوریه هستند، نهادهای ملی سوریه هستند. در این رابطه نیز هنگامی که این مناطق را تصرف کردیم از انجا که نسبت به حساسیت‌هایی از این دست اطلاع داشتیم در بسیاری از مواقع افکار عمومی را مطلع ساخته‌ایم. حساسیت خلق سوریه، روز نخستی که سد طبقا، سد تشرین را تصرف کردیم اعلام نمودیم که این دو جزو [زیرساخت‌های] ملی سوریه بوده و ما نسبت به حفاظت از ان‌ها اقدام می‌ورزیم. اما اما چنین امری بدون حقوق و بدون تفاهم و راه حل سیاسی ممکن نیست، اکنون 80 درصد نفت [سوریه] در شمال سوریه، در تمامی منطقه‌ی شمال سوریه استخراج می‌شود. 60 درصد تولیدات کشاورزی محصول این منطقه است. تمامی آب سوریه از این مناطق تامین می‌شود. تمامی منابع انرژی و گاز طبیعی [سوریه] از این منطقه تامین می‌شوند. انی منابع ثروت تمامی سوریه محسوب گشته و صرفا ثروت منطقه‌ی شمال و شرق سوریه قلمداد نمی‌شوند. اما در این دست یابی به توافقی حول این توزیع این منابع نیازمن تفاهمی سیاسی در سطح سوریه است؛ تا جایی که حکومتی که در دمشق تشکیل می‌شود از سوی تمامی آحاد سوریه مورد قبول واقع گشته و سوری‌ها حکومت دمشق را به عنوان حکومت خود قبول نمایند؛ در آنصورت استکه در چارچوب قانون اساسی سوریه این زیرساخت‌های ملی مدیریت شده و به فعالیت خواهند پرداخت.

دیار جوان: شما از روند مذاکره سخن می‌گویید. در زبان کردی مذاکره معنای داد و ستد می‌دهد. شما امتیازی را در مقابل اخذ امتیازی دیگر می‌دهید. فرض را براین بگذاریم که شما دور میز مذاکره نشستید و به شما بگویند که مثلا شما اینجا را می‌خواهید، بسیار خوب، اما در مقابل رقا برای ما، در ازای به رسمیت شتاختن شما در [فلان منطقه] خواهان [مثلا] منبج یا دیرالزور هستیم. اجازه می‌دهید گفت و گویی از این دست پی‌گیری شود؟

مظلوم عبدی: اکنون برخی با مقاصدی خاص چنین مسائلی را علیه ما تبلیغ می‌کنند. حتی عده‌ای در میان عرب‌های ما در رقه و نقاط دیگری نیز، چنین دلهره‌ای را ایجاد شده است.رژیم، رژیم سوریه چنین مطالبی را منتشر می‌کند. خیر. واقعیتی ندارد. آزادسازی این مناطق از سوی ما در راستای آزادی، دمکراسی، عدالت صورت گرفت. آزاد سازی این مناطق از سوی ما برای معامله و چانه زنی نبود.

دیار جوان: در مسئله تجارت و بازرگانی

مظلوم عبدی: بر کسی پوشیده نیست که به دلیلی تهدیدهایی که متوجه منطقه روژآوا بود ما به آزاد کرد این مناطق دسن زدیم. نه، آینده این مناطق همچون مناطق روژآوا در چارچوب توافقی سراسری در تمام سوریه مشخص می شود، ما به همه اینگونه وعده داده ایم. شما مطلع هستید که مناطقی که به آنها اشاره کردید دارای مدیریت محلی خود هستند، مدیریت امنیتی و نظامی دارند. ما صریحا به همه اطلاع داده ایم که ما با هم هستیم، به همراه هم دست به هر اقدامی خواهیم زد و همراه با هم نیز مزاکره خواهیم کرد. به همین دلیل اکنون برخی از جریانها تنها می خواهند با کُردها وارد مذاکره شوند، می خواهند اینگونه وانمود کنند که در تمام اقلیم ها تنها با کُردها مذاکره خواهیم کرد و با آنها به توافق خواهیم رسید. درست است که حق و حقوق ملی کُردها وجود دارد. کُردها در خصوص رسیدن به حقوق خود نهایت عقب نخواهند نشست، حقوق خود را خواهند ستاند، خواست خودمدیریتی کُردها بر روی میز است، به همین دلیل بر احقاق حقوق خود اصرار و در این راستا مذاکره های جدی خواهند کرد چراکه اکنون کُردها با دست پر پیش آمده اند، اما مسئولیت ما به عنوان نیروهای دموکراتیک سوریه، همچون مجلس دموکراتیک سوریه، به عنوان نیرویی که این مناطق را آزاد کرده و ما به آنها کمک خواهیم کرد با مدیریت از خودشان خود را مدیریت کنند. این مناطق از آن کُردها نیست، ما مناطق گسترده ای را آزاد کرده ایم به همین دلیل تصمیم های ما اینگونه است، ما ساز و کار و نهادهایی را پیشبینی کرده ایم که نمایندگی تمام این مناطق را عهده‌دار باشند، اکنون نیروهای دموکراتیک سوریه تمام این مناطق به عبارتی شمال شرقی سوریه را نمایندگی می کند. حزب سوریه آینده تاسیس شده است، با هویتی سیاسی که تمام این مناطق را نمایندگی می کند. مجلس دموکراتیک سوریه نیز همچون ...

دیار جوان: همچون چتری فراگیر است

مظلوم عبدی: [بله] همچون چتری فراگیر است. و از همه مهمتر همانگونه که اطلاع دارید چند وقت پیش حکومت خودمختار شمال و شرق سوریه تاسیس شد. بر این باور هستم که در روزهای آتی نیز این حکومت اعلان خواهد شد. آنها مسئولین این مناطق خواهند بود، نه تنها مسئول مناطق روژآوا بلکه تمام مناطق دیگر نیز؛ به عبارتی روژآوا و شمال سوریه. آنها هم با دولت سوریه مذاکره خواهند کرد و هم آنها هستند که به ژنو رفته و در خصوص آینده سوریه باید مذاکره کنند. و هم باید پاسخگوی حقوق مردم این مناطق از جمله کُردها باشند.

دیار جوان: در ارتباط با ژنو آیا دعوتنامه ای دریافت کرده اند؟ تا جایی که من اطلاع دارم هم نماینده ایالات متحده در ائتلاف و هم اعضای ائتلاف همراه با آمریکا به چنین چیزی اشاره کرده که در دیدارهای ژنو نمایندگان روژآوا، شمال سوریه و شرق سوریه حاضر خواهند بود شما چیزی در این رابطه شنیده اید؟

مظلوم عبدی: نه، از این نیز بیشتر، از سر ناچاری است که این نماینده ها باید حضور داشته باشند. اجباری است که باید باشند. اکنون واقعیتیاز این دست در حال وقوع است: رژیم سوریه اینگونه پنداشته بود و محاسبه کرده بود که پس از اتمام جنگ علیه داعش بتواند با استفاده از نیروی نظامی این مناطق را بار دیگر مجددا اشغال کند، به این مناطق بازگردد و وضعیت را به پیش از رویدادهای سال 2011 بازگرداند. به عبارتی تمام امید و خواست آنها دست‌یابی به این هدف بود. اما اکنون متوجه شده اند که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد و غیر ممکن است. نه در مفهوم سیاسی اجازه تحقق چنین امری داده می شود و نه از قدرتی برای انجام این کار برخوردار هستند. دولت ترکیه تا آخرین لحظه از هرچه در توان داشته باشد برای اعمال فشار دریغ نخواهد کرد، حمله خواهد کرد تا این برنامه محقق نشود. ما نیز در مقابل تدابیر خود را اندیشیده و به همین دلیل مجبور است این هیات نمایندگی را بپذیرد. ما اکنون درست است میگوییم سوریه، اما دولت سوریه بدون شمال سوریه توان زیست ندارد، در مقابل اما شمال سوریه قادر به ادامه حیات بدون سوریه است.

دیار جوان: بدون حکومت مرکزی، بدون رژیم حاکم در مرکز

مظلوم عبدی: به این معنی که حکومت مرکزی بدون شمال سوریه یک حکومت حقیقی نیست. اما در شمال سوریه مدیریت خود مختار ما آنچیزی که تاسیس شده است، قادر است بدون دمشق و سوریه نیز خود را اداره کند. به همین دلیل آنها به شمال سوریه نیاز دارند. مجبور خواهند بود که این نمایندگان را بپذیرند. این اعتقاد من است.

دیار جوان: برای اینکه از زمان خود به نحو احسن استفاده کنیم و به دلیل اهمیت عفرین که یکی از موضوع های اصلی ما است و همه منتظر هستند تا در این خصوص مطلع شوند، نیاز است تا در این رابطه گفتگو کنیم، اما اگر امکان دارد کوتاه. از سال 2013 به این سوی، صدها مبارز انترناسیونال به صفوف شما ملحق شده‌اند، شما کمی قبلتر از این ملیت ها سخن به میان آوردید، آنها از اقصی نقاط جهان آمده اند از چین و پرتغال و کانادا تا آلمان و فرانسه و بسیاری کشورهای دیگر . به اندازه ای شمار آنها زیاد است که نمی توان از همه نام برد و در تاریخ این برای اولین بار است که چنین امری اتفاق افتاده است. حتی پیش از جنگ در روژآوا و شمال سوریه همیشه از عزیمت چگوارا و همرزمانش به کوبا سخن به میان می آمد، اما آنچه امروز در اینجا در حال وقوع است بسیار گسترده تر از عزیمت چگوارا به کوبا است. اگر روزی مسئله روژآوا و شمال سوریه به سرانجام رسید و مشکلی باقی نماند چه سرنوشتی در انتظار این مبارزان خواهد بود، آیا در این رابطه مذاکراتی از سوی شما بوده و یا چیزی در این رابطه دارید؟ کوتاه لطفا.

مظلوم عبدی: ما همیشه به آنها گفته ایم ، دوستانه و از صمیم قلب

دیار جوان: که این مکان متعلق به شما است

مظلوم عبدی: [بله] این مکان متعلق به شما است. شما در اینجا جنگیده اید، خونتان را [نثار این سرزمین] کرده اید، بر این سرزمین حق دارید و درهای ما همیشه به روی شما باز است و ما میخواهیم که شما اینجا بمانید، اما خودشان باید تصمیم بگیرند.

دیار جوان: آیا فکر می کنید که شماری از آنها اینجا بمانند؟

مظلوم عبدی: برخی از آنها مانده اند.

دیار جوان: فکر می کنم شماری از این مبارزین جان باخته اند، خانواده های آنها اینجا را همچون سرزمین آنها نامیدند و گفتند که نمی خواهند پیکرهایشان را با خود ببرند.

مظلوم عبدی: بله شماری از آنها اینجا ماندند، شماری از آنها به موطن خود بازگشتند و یکبار دیگر نیز بازگشتند.

دیار جوان: هنوز در میان شما هستند. خب. جواب این سوالم را گرفتم. در گفت‌وگوهایمان می توان سوالات دیگری را نیز پیش کشید اما مسئله عفرین. همه منتظر اطلاعات بیشتر از عفرین هستند. پیشاز هرچیز باید بگویم که این موضوع بر همه آشکار است که این اتفاق در نتیجه همکاری متاثر از منافع میان روسیه و ترکیه از جمله تجارت و فروش سیستم موشکی اس-400 بوده، و در این میان بجای آنکه مستقیما آمریکا را هدف قرار دهند شما را قربانی کردند. عفرین، یگانهای مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه را قربانی کردند، چراکه روسیه  و آمریکا نمی توانند مستقیما با یکدیگر درگیر شوند. اما جریان و روندی پیش از آن وجود دارد به عنوان مثال دو ماه پیش از حمله به عفرین فرمانده ی.پ.گ آقای سیپان حمو در مسکو بود، فکر می‌کنم در یک مراسم قدردانی بود. پس از بازگشت از این سفر فکر می کنم آقای حمو بیانیه ای به این مضمون داشت که این دیدار دیداری مثبت و خوب و پربار بود، و نتیجه آن نیز مشارکت نمایندگی روژآوا و شمال سوریه در کنفرانس سوچی خواهد بود. هنوز دو ماه نگذشته بود که روسیه مرزهای آسمانی را برای ترکیه بازکرد و صراحتا اعلام کرد که بخشی از این رویداد است. در این راستا به عنوان فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه که ی.پ.گ نیز بخشی از آن است، آیا ازخود انتقاد می کنید؟ چرا حساب چنین چیزی را نکرده بودید؟

مظلوم عبدی: اگر حقیقت را بخواهید چیزی که اعلام شده بود همینگونه بود. دیدارهای فرمانده سیپان رسمی بودند، با سرگی شویگو، وزیر دفاع، با رئیس ستاد ارتش روسیه، به عبارتی دیدارهای رسمی انجام شدند. با فرمانده نیروهای آنها در سوریه. آنها به نمایندگی از کشور خود این حرفها را بر زبان می آوردند. رفیق سیپان نیز این مسائل را با مردم درمیان گذاشت. اما بعدها ما متوجه شدیم که روسیه و ترکیه، اردوغان و پوتین در خصوص این موضوع به توافق رسیده اند. همچنانکه شما نیز اشاره کردید در مقابل تنازل های بزرگی که شده مسئله عفرین پیش کشیده شد و ما را به سوچی راه ندادند. از ابتدا نه تنها اظهارات رفیق سیپان بلکه به رهبری سیاسی خبر دادند، نماینده انتخاب کردند، هیاتی تشکیل شد، به حمیم رفته و گفتگو کردند و تصمیم بر این بود که آنها نیز به سوچی رفته و در دیدارها مشارکت کنند. اما در پی توافق کثیفی که در ارتباط با عفرین صورت گرفت همانگونه که می دانید پروسه عفرین آغاز و همکاری ترکیه و روسیه آغاز شد. اینگونه می توانیم از خود انتقاد کنیم چراکه به خوبی سیر رویدادها را تحلیل نکرده بودیم، ما به وعده های روسیه باور کردیم چراکه وعده هایی بودند که از سوی دولت داده شده بودند، وعده های ساده‌ای نبودند که افراد عادی داده باشند. یعنی آنهایی که دولت را نمایندگی می کردند وعده داده بودند. به همین دلیل ما باور کردیم و به همین طریق افکار عمومی را از آنها مطلع کردیم خب از ازین نقطه نظر باید از خود انتقاد کنیم.

دیار جوان: در سال 2014 خصوصا پس از جنگ کوبانی توافقی میان آمریکا و روسیه آشکار شد، به عبارتی مرز آسمانی را تقسیم کردند. اینجا به من تعلق دارد و طرف دیگر نیز به تو. به عبارتی توافقی صورت گرفت. شما همچون نیروی دفاعی در شمال سوریه و روژآوا آیا به این مهم توجه کرده بودید که درصورتی که دوست ائتلافی به رهبری آمریکا شوید روسیه از شما روی میگرداند و اگر دوست روسیه شوید آمریکا نخواهد پذیرفت و توان تحمل یکدیگر را ندارند. نخست توازنی نیاز بود، این توازن چرا ایجاد نشد؟ دوم اینکه چرا شما یکی از طرف ها را انتخاب نکردید؟ شما می دانید که آنها در راستای جنگ تقسیم [سوریه میان خود] روبروی هم خواهند ایستاد، آیا به این فکر نکرده بودید برای این مسئله یا برویم با روسها همکاری کنیم و منطقه را از تروریستها پاک کنیم، یا اینکه اگر روسیه نبود ما این مسئله را به همراه آمریکا و کشورهای دیگر به سرانجام برسانیم. و در راستای این هدف بجنگیم؟

مظلوم عبدی: حتی اکنون نیز ما نمیخواهیم یکی از طرف ها را انتخاب کنیم، چراکه ما سیاستی مستقل را پیش می بریم. ما در روژآوا از روز نخست و از همان ابتدا خط سوم را درپیش گرفته ایم. ما در همین مسیر به راه خود ادامه میدهیم. هنوز تصمیمی مبتنی بر پایان دادن به درپیش گرفتن خط سوم اتخاذ نکرده ایم و اینکه جانب یکی از طرف ها را بگیریم و به بخشی از نیروهای آنها مبدل شویم. رهیافت ما همچنان متکی بر همین خط مشی است. حقیقت مسئله این است که امر سیاست و جنگیدن در جایی چون سوریه که دو ابر قدرت چون آمریکا و روسیه مقابل یکدیگر قرار گرفته اند بسیار دشوار است. تا این لحظه ما تلاش کرده ایم بر اساس رهیافتهای سیاسی خود رفتار کنیم و از آن منحرف نشده و به استراتژی خود وفادار بمانیم. البته برخی لغزشها را نیز داشته ایم، برخی از ضعف های ما نیز آشکار شد اما خط اصلی همچنان پابرجا بوده و ما همین مسیر را ادامه خواهیم داد. حقیقت این است که روسیه هرچند در مسئله عفرین دغل بازی کرد و به ما پشت کرد و به وعده های خود عمل نکرد، اما چه بخواهیم و نخواهیم در سوریه

دیار جوان: یکی از طرف ها است

مظلوم عبدی: یکی از طرف ها است و برای یافتن راه حلی در سوریه یکی از نیرویهای اصلی است. ما مجبور هستیم همچون مخاطب با آنها تعامل کنیم، با آنها گفتگو کنیم در راستای یافتن راه حلی. آمریکا نیز امری واقعی است اینجا، در سوریه است و واقعیتی است در خاورمیانه و هردو نیرو در خصوص آینده خاورمیانه و خصوصا سوریه توافق های میان یکدیگر دارند و همچنان به دیدارهای دوجانبه ادامه میدهند. پروسه همچنان میان آنها ادامه دارد. ما به عنوان یکی از نیروهای اصلی در سوریه اکنون سی درصد از خاک سوریه را تحت کنترل خود داریم، این مسئولیتی بزرگ است و ما مجبور هستیم با تمام نیروهایی که در سوریه تاثیرگذار هستند گفتگو کنیم و بر همین اساس سیاست های خود را به پیش ببریم.

دیار جوان: اینها نیروهایی آشکار و عیان هستند که همه آنها را میبینند و میشناسند. اما نیروهایی که کمتر دیده میشوند مانند ایران که دست بر قضا یکی از نیروهای گارانتی کننده است، علیرغم تلاشهای بسیار برای بیرون گذاشتن آنها از مسئله ادلب و از درجه اهمیت ساقط کردنشان، مانع شرکت آنها در کنفرانس سوچی شدند، از مشارکت حسن روحانی جلوگیری کردند، یا خود شرکت نکرد یا اینکه ترکیه و روسیه اجازه ندادند. دیدگاه حسن روحانی در خصوص ادلب متفاوت است و میگوید ما باید آنها را در ادلب از بین ببریم. اردوغان در مقابل دیدگاه متفاوتی دارد، دیدگاه پوتین نیز متفاوت است. در خصوص آینده سوریه آیا با ایران مذاکره می کنید و یا کرده اید؟

مظلوم عبدی: در این مناطق به این دلیل که ایران در بسیاری از موارد جانب رژیم سوریه را گرفت و در نزاع ما با رژیم جانب آنها را گرفت و در همین راستا در گذشته میان ما و آنها اتفاق های ناخوشایندی به وقوع پیوست.

دیار جوان: مشخص است که تنش افزایش یافته بود

مظلوم عبدی: تنش افزایش یافت و رویدادهای ناگواری به وقوع پیوست، در منطقه جزیره و مناطق دیگر. ایران در بسیاری موارد به دلیل منافعی که داشت مقابل ترکها موضع گیری کرد همچون مسئله عفرین و مسائل دیگر. به عبارتی تنش ها با ایران افزایش و کاهش می یابد. اما ما بر این باور هستیم در نهایت ایران ، روسیه و ترکیه به همکاری با یکدیگر ادامه داده و دیدگاه آها در مسئله ادلب مشابه است، دست کم در موضع گیری های رسمی اینگونه پیدا است و اینگونه رفتار می کنند، به همین دلیل ما نمی توانیم آنها را در این مسئله از یکدیگر جدا کنیم.

دیار جوان: این سوال را به این دلیل مطرح کردم که برای مثال ائتلافی که آمریکا رهبری آن را برعهده دارد ایران را دشمن اصلی خود در سوریه میبیند و آمریکا صراحتا اعلام کرده که باید ایران را از سوریه بیرون کنیم. اگر آمریکایی‌ها به شما بگویند که ببینید ما در این مسائل به شما کمک کردیم و با شما همکاری کردیم و اکنون با ایران روبرو شده ایم و به کمک شما نیاز داریم، آنهنگام موضع نیروهای دموکراتیک سوریه چه خواهد بود؟

مظلوم عبدی: من پیشتر گفتم که موضع ما خط سوم است. خط سوم به این مفهوم است که جانب طرفی را علیه طرف دیگر نخواهد گرفت. در این موضوع نیز ما بر همین منوال پیش خواهیم رفت. سیاست ما اینگونه است و در مسئله نظامی نیز ایستار ما بر اساس حق دفاع مشروع است. دفاع مشروع به این معنی که اگر طرفی تو را آماج حمله قرار نداد تو نیز او را هدف قرار نخواهی داد. تو تنها در راستای دفاع می توانی طرف مقابل را هدف قرار دهی و این در مواجهه با ایران نیز صادق است. اگر ایران جانب رژیم سوریه را نگیرد،آنها در مناطق ما نیز حضور دارند، در ابو کمال حضور دارند، در میادین، دیرالزور، و منبج، در مرزهای جنوبی ما در کنار نیروهای رژیم حضور دارند. اگر ایرانی ها ما را هدف قرار ندهند و در امور ما مداخله نکنند، جانب طرفهای دیگر را نگیرند ما نیز اقدامی نخواهیم کرد.

دیار جوان: در هر مرحله‌ای نیروی فعال به گفته خود شما نیز ی.پ.ژ و ی.پ.گ بودند، بسیاری از فرمانده های این دو نیرو در عملیات ها جان خود را از دست داده و شهید شدند. در منبج، طبقه، رقه و اکنون نیز در دیرالزور فعالانه در حال جنگیدن هستند. اگر در آینده ای نزدیک ستاد فرماندهی ی.پ.گ عملیات آزاد سازی عفرین را آغاز کرد موضع نیروهای دموکراتیک سوریه چه خواهد بود؟ به این دلیل که ی.پ.گ یکی از زیرمجموعه های نیروهای دموکراتیک سوریه بشمار می آید، آیا نیروهای دموکراتیک سوریه خود را در این مسئله مسئول می بیند یا نه همچون موضوع عفرین اقدام می کند و نیرو اعزام کرده و جنگ [در دیگر مناطق] را متوقف می کند. نخست میخوام دیدگاه شما در این رابطه را بدانم و دوم اینکه این مسئله ورای ائتلاف و همکاری شما انجام شود. آیا شما نیرویی دارید که بگوید این مسئله به ما مربوط است، مسئله این خاک است، مسئله این خلق است و ما نیازی به مشاوره و فرمان کسی در این رابطه نداریم. مسئله ای حیاتی است و ما باید آن را به سرانجام برسانیم؟

مظلوم عبدی: بله در جواب بخش اول سوال شما. نیروهای دموکراتیک سوریه و ی.پ.گ یک نیرو هستند. این درست است که ی.پ.گ بخش بزرگی از نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می دهد، اما در مسئله دفاع و دفاع مشروع یک رهیافت را داشته و هیچ اختلافی وجود ندارد. در مسئله عفرین ی.پ.گ و ی.پ.ژ متحد و هم موضع هستند. یعنی خارج از ی.پ.گ و ی.پ.ژ زیر چتر نیروهای دموکراتیک سوریه بوده و به همراه ما در عفرین خواهند جنگید، و آشکارا از این موضوع صحبت می کنند. به این دلیل که عفرین نه تنها یک اقلیم کُردی است بلکه بخشی از خاک سوریه نیز هست و وظیفه نیروهای دموکراتیک سوریه این است که از تمام خاک سوریه دفاع کند. امروز دولت ترکیه دولتی اشغالگر است و در تلاش است تا دموگرافی عفرین را تغییر دهد، میخواهد عفرین را به خاک خود انظمام کند و این به معنی حمله به همه سوریه است. در همین چارچوب نیروهای دموکراتیک سوریه به وظیفه خود عمل می کند.

دیار جوان: من سوالی در رابطه با زمان آغاز این حمله نخواهم پرسید، شما چه زمانی میخواهید دست به این حمله بزنید، میخواهم بدانم آیا این بخشی از طرح اصلی شما است یا نه؟

مظلوم عبدی: بله. ما می توانیم اینگونه بگوییم اگر بخواهم کوتاه جواب بدهم. ما همچون نیروهای دموکراتیک سوریه و خصوصا ی.پ.گ و ی.پ.ژ تصمیمان این است که عفرین را آزاد کنیم. ما با توسل به نیروی خود آن را آزاد کنیم. برای نیل به این هدف نیز برنامه ریزیهایی صورت گرفته است. این را می گویم که همه مطلع باشند اگر زمان آن فرا برسد این یک مسئله نظامی است، اگر زمان آن فرا برسد روند آغاز آزاد سازی عفرین آغاز خواهد شد.

دیار جوان: مسئولیت این مسئله با شما است. یعنی مواضع شما و بخش سیاسی را یکی فرض نکنیم؟

مظلوم عبدی: بگذارید بگویم زمانی که از نظر نظامی شرایط آماده بود برای آزاد کردن عفرین این مرحله آغاز خواهد شد.

دیار جوان: برنامه و تمهیدات لازم صورت گرفته، شاید شما آنها را افشا نکنید، اما آیا برنامه ای وجود دارد؟

مظلوم عبدی: بله وجود دارد، به عبارتی در برنامه های ما قرار دارد، تنها می توان به این مسئله را اذعان کرد. از یاد نبرید اینجا سوریه است، به عبارتی خاورمیانه سوریه است. جنگ قدرت در جریان است. هر نیرویی منافع خود را اساس می گیرد. اگر زمان آن فرا برسد، شرایط جدیدی به وجود آمد، نزاع های تازه ای درگرفت، نزاع نیان طرفهای درگیر در مسئله عفرین تشدید شد یا به عبارتی تاثیر بر آن بگذارد و اوضاع مناسب باشد آنهگام شاید ما بتوانیم عملیات را زودتر از موعد آغاز و عفرین را آزاد کنیم.

دیار جوان: به عبارتی این برنامه اصلی شما است و احتمال دارد سریعتر نیز اقدام کنید، اگر شرایطی که میگویید مهیا باشد؟
مظلوم عبدی: اکنون ما شرایط کل سوریه را تحت نظر داریم و اگر توازن ها از بین بروند و برخی از شرایط مهیا شود شاید بتوانیم این مرحله را آغاز کنیم.

دیار جوان: اما بدون شک شما استراتژی جنگ را بهتر میدانید، زمان خواهد گذشت، در آینده رویدادهای دیگری به وقوع خواهند پیوست فرصت پیش می‌آید. اگر از دید مظلوم عبدی در سال 2015 تا کنون به اطراف عفرین بنگریم از نظر شما دو اقدام اصلی که باید انجام داده می‌شد چیست که اکنون شما میگویید کاش انجام داده بودیم؟ به عنوان مثال زمانی این فرصت را داشتید و وقتی به نقشه نگاه می کنیم نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ و نیروهای دیگر در عفرین می توانستند به سمت باب و اعزاز بروند می توانستند به سمت باب رفته و حتی راه میان کوبانی و عفرین را کاملا به کنترل خود در بیاورند چراکه آنزمان این مناطق تحت کنترل داعش بودند. آیا شما اکنون پشیمان هستید که چرا اقدامات بیشتری نکردید و بدون توجه به نیروهای دیگر پیشروی نکردید؟

مظلوم عبدی: خب اگر الان به گذشته بازگشته و به اقدامات خود نظر بیافکنیم، مرحله اتصال کانتون ها به یکدیگر آنگونه که خلقمان می گوید در جایی متوقف شد و میسر نشد.

دیار جوان: فکر می کنم حدود 70 کیلومتر مانده بود

مظلوم عبدی: در کل 20 کیلومتر مانده بود، ما می رسیدیم. از نظر نظامی وقتی ما یک بار دیگر به آن می نگریم البته حقیقتا برای ما جای انتقاد است، انتقاد و پرسش از خود لازم است. اگر بهتر و زودتر فعالیت می کردیم، اقدامات لازم را انجام می‌دادیم، به عبارتی هم نیروهایمان در عفرین و هم نیروهایمان در شرق رود فرات، مرحله سختی بود اما غیرممکن نبود. به دلیل عملی نکردن این وظایف ما باید حساب پس دهیم. اینگونه بگویم که مایه غمگینی است. از نظر سیاسی و نظامی نسبت به اپوزیسیون سوریه ما سیاست درستی را درپیش گرفته بودیم، حتی در مقایسه با رژیم سوریه ما سیاستی ابژکتیو..
.
دیار جوان: سیاستی درست و تاکتیکی اشتباه؟

مظلوم عبدی: و عاقلانه را درپیش گرفته بودیم، اما در عمل

دیار جوان: در عملی کردن آن

مظلوم عبدی: در عملی کردن ،خصوصا در مسئله عفرین در ارتباط با دفاع از عفرین اشتباهاتی داشتیم، برخی از نظرات سطحی داشتیم. ما اکنون آرزو می کنیم که ای کاش بیشتر تامل می کردیم و کاش زودتر اقدامات سیاسی را درپیش می گرفتیم. به عنوان مثال اندکی پیش تو اشاره کردی که کاش دغلبازی و دو رویی نیروهای بین المللی را می دیدیم و اینگونه می توانستیم اقدامات سیاسی بیشتری را انجام دهیم. البته اینها برای ما جای پاسخگویی و تفحص دارد.

دیار جوان: روسها پروژه ای داشتند به این گونه که آنها به این فکر می کردند که آنها اتوبوس سبز روانه عفرین کنند. به عبارتی پروژه هتک حرمت انسانیت. شما چنین چیزی را قبول می کردید؟ یعنی اتوبوس های سبز بیایند و پیش از حمله مبارزان ی.پ.گ را در مقابل دیدگان جهانیان سوار کنند و بگویند ما اینگونه کردیم. آیا احتمال وقوع چنین چیزی وجود داشت؟

مظلوم عبدی: به صورت ویژه چیزی در این رابطه را با ما مطرح نکردند. ما نیز از طریق رسانه ها مطلع شدیم. خب به هیچ وجد چنین چیزی نزد ما قابل قبول نبود.

دیار جوان: اگر حتی میدانستید که نتیجه اینگونه رقم میخورد؟

مظلوم عبدی: باز ما قبول نمی کردیم. ما به قیمت زندگی خودمان نیز چنین امری را قبول نمی کردیم. و یکی از دلایلی که ما نیروهای خود را از عفرین بیرون کشیدیم و عقبنشینی کردیم و تصمیم اینکه از عفرین عقبنشینی کنیم، این بود که ما نیروهای خود را بیرون برده و خود را برای آزاد سازی مجدد عفرین آماده کنیم.

دیار جوان: کمی به همایش عفرین یعنی ادلب بپردازیم. سناریویی برای ادلب آماده شد. دیدیم که در یک روز 60 جنگنده روسی و سوری به پرواز در آمدند و اطراف آنجا را بمباران کردند و قیامتی بر پا شد. در تهران دیدار کردند. طرفها توافق نکردند و صراحتا به یکدیگر تاختند، پوتین به اردوغان گفت اگر اشتباه نکنم نماینده جبهه النصره در اینجا حاضر نیست، نماینده داعش نیز حضور ندارد. چشم در چشم اردوغان گفت آنها را از میان خواهیم برد و تابودشان می کنیم. منظور جبهه النصره و دیگر گروها است. از 60 هزار نفر نیرو صحبت می شود، 18 گروه و شصت هزار نیرویی که آنجا هستند. روحانی نیز به همان گونه، همین موضع را نشان داد. آمریکا نیز آشکارا در مواجهه با عملیات ادلب در در مخالفت در نیامد. اما گفت بهانه ای به من ندهید که یکبار دیگر به شما حمله کنم.

مظلوم عبدی: در خصوص مسئله تسلیحات شیمیایی.

دیار جوان: ظرف یک شبانه روز اردوغان و پوتین یکبار دیگر در سوچی دیدار کردند. مسئله ادلب چیست؟ آیا ترکها نمی دانند که در ادلب نیز همانگونه که گروه های وابسته به ترکیه آنجا را ترک کردند در دوما، در اطراف دمشق، در حلب، سرنوشت ادلب نیز همانگونه رقم خواهد خورد. آیا این مسئله به باب، اغزاز و جرابلس نیز خواهد رسید؟

مظلوم عبدی: تصمیم حمله به ادلب گرفته شده بود. باید 16ماه پیش این عملیات آغاز می شد و این در گفتگوهای تهران نیز تایید شده بود. اما پس از دیدار تهران آمد و شدهایی میان هرسه کشور (ترکیه، ایران و روسیه) به وقوع پیوست. دو رویداد وجود داشت که مرحله را تغییر داد، اولین مورد کسانی هستند که مخالف آزاد شدن ادلب به این شیوه هستند، یعنی طرف روسی و رژیم و دیگران به صورت کامل پیروز و موفقیتی نظامی کسب کنند. منافع آنها در ماندگاری وضعیت ادلب به صورت فعلی است. این طرف ها آشکارا اعلام کردند و افکار عمومی را نیز آماده کرده و همچنان که اشاره کردید تسلیحات شیمیایی را بهانه کرده و تهدید و فشارها را افزایش دادند، به عبارتی افکار عمومی علیه آغاز عملیات بسیج شد تا این عملیات اینگونه آغاز نشود. کشورهای اروپایی و آمریکا نیز حضور داشتند و آنها به صورتی آشکار برای ممانعت از آغاز عملیات فشارهای خود را افزایش دادند و تاثیر گذار بود. اما پیشامد اصلی زمانی بود که اردوغان پس از دیدار تهران برای دیدار با پوتین به سوچی عزیمت کرد و آنگونه که افراد مطلع به ما گفته اند اردوغان به پوتین گفته است که من دوست تو هستم، تو من را از اعدام نجات دادی، رژیم من را نجات دادی، از کودتای 16 جولای و چندین رویداد دیگر سخن و می گوید؛ من دوست تو هستم اگر من به زیر کشیده شوم آنگاه شما نیز ضرر می کنید و درصورتی که عملیات ادلب آغاز شود این به معنی از بین رفتن من است، چراکه در ترکیه متضرر می شوم و از نظر سیاسی نیز در ترکیه نابود خواهم شد. چراکه اردوغان تمام امید خود را به عفرین و ادلب بسته و خواهان تغییر این روند بوده و پوتین نیز برای کسب دستاوردهای بیشتر از ترکیه و تنازل‌های بیشتر از جانب آنکارا موافقت کرد و اینگونه بجای حل ازین مسئله از راه جنگ شانس دیگری را برای اردوغان قائل شدند و از برخی از مناطق خواستند تا چته ها را بیرون کنند همچون راه حلب به حما، حلب به لاذقیه، که اصولا این مناطق جزو استراتژیک ترین مناطق ادلب هستند. حدود 6 سال است که چته ها/راهزنها خط دفاعی خود در این مناطق را ایجاد کرده و خود را تقویت کرده اند. اکنون میخواهند این مناطق را عاری از سلاح کنند و آنچنان که می توانیم بگویی که خواست اردوغان را تحقق بخشیدند و در قبال برخی از تنازل ها چند ماه دیگر به اردوغان فرصت دادند اما،

دیار جوان: یعنی راه حل نهایی این است؟

مظلوم عبدی: نه، توافقی موقت است، روسیه نیز خود اعلام کرد این تنها راه حلی موقت است، به گمانم آخرین نفر معاون وزیر خارجه روسیه بوگدانف آشکارا اعلام کرد که این توافق موقت است. تاریخ مشخصی را تعیین کرده اند. ما بر این باور هستیم که چته ها/راهزنها از این مناطق بیرون نخواهند رفت. اردوغان تلاش می کند افکار عمومی را فریب دهد اما نه روسیه و نه دیگران این موضوع را نخواهند پذیرفت.

دیار جوان: اما شما پیشتر به برخی عوامل اشاره کردید. اگر این عوامل به وقوع بپیوندند آیا عملیات عفرین سریعتر می شود، این یکی از عوامل است؟

مظلوم عبدی: این نیز یکی از دلایل اصلی است. به عبارتی اردوغان مشاهده کرد که در صورت آغاز عملیات نظامی جنکی بزرگ درخواهد گرفت. یعنی چته ها/راهزن ها خواهند جنگید و جنگی بزرگ درخواهد گرفت و در نتیجه این جنگ توازن این اقلیم یعنی اقلیم شمال سوریه، یعنی آن گوشه ای که عفرین و ادلب در آن قرار گرفته اند از نظر نیروی نظامی تغییر می کند، به سود ی.پ.گ نیز پایان خواهد پذیرفت.

دیار جوان: یعنی آنها چنین انتظاری دارند

مظلوم عبدی: به همین دلیل است که به باور من اردوغان هرچه داشت رو کرد و هرچه توافق بود انجام داد و هرچه را خواست آنها نیز پذیرفتند تا این مرحله را تا این اندازه به درازا بکشاند.

دیار جوان: آیا انتظار دارید برای آغاز مرحله آزاد کردن عفرین از سوی ما باید در ادلب جنگ در جریان باشد؟ یعنی شما مسئله ادلب را به عفرین گره میزنید؟

مظلوم عبدی: نه چنین نیست. ما یک نیروی نظامی هستیم و زمانی که دشمن ما شود ما از فرصت پیش آمده استفاده می کنیم. اگر امروز در منطقه ای توازن میان نیروها ازبین برود، البته که یک نیرویی نظامی میتواند از آن استفاده کند. ما نیز سود خواهیم برد. اما آزاد کردن عفرین کاملا وابسته به آماده بودن نیروهای ما است و این نیز خود تابع زمان مناسبی است که ما میتوانیم این مرحله را آغاز کنیم.

دیار جوان: کم کم سازمانهای سیاسی، اجتماعی در این منطقه به یکدیگر می پیوندند، چه بخواهیم و چه نخواهیم مرحله چاره یابی به گونه ای در این منطقه ای که شما نیز در آن هستید یعنی شمال و شرق سوریه و اقلیم روژآوا و همچنین کل سوریه آغاز شده است، وضعی پیش می آید که بگذارید به بخش نظامی آن نگاهی بیاندازیم، زیر چتر نیروهای دموکراتیک سوریه ی.پ.گ، ی.پ.ژ، صنادید، سوتورو و نیروهای بسیار دیگری حضور دارند، آیا این مسئله به همین منوال ادامه خواهد داشت یا اینکه زمان آن فرا رسیده است، پیشتر فعالیت های ما به چارجوبی نیاز داشت اما اکنون راه حلی پیدا می شود و ما وارد مرحله آغاز حل و فصل بحران هستیم به همین دلیل یک پرچم، یک نیروی نظامی و با توجه به خصوصیات منطقه برخی چیزها تغییر کند؟

مظلوم عبدی: منظورتان آینده نیروهای دموکراتیک سوریه است؟
دیار جوان: بله دقیقا
مظلوم عبدی: ما در نیروهای دموکراتیک سوریه تصمیمی مبتنی بر تجدید سازمان را گرفته ایم، جلساتی برگزار می کنیم، جلسات گسترده. البته این موارد فعالیت های نظامی است و برای افکار عمومی آشکار نمی شوند. همچنانکه به عربی می گویند اعاده هیکلی

دیار جوان: در خصوص تجدید سازمان

مظلوم عبدی: مرحله به روزرسانی و تجدید سازمان را آغاز کرده ایم. زمانی که نیروهای دموکراتیک سوریه تاسیس شد شرایط متفاوت بود، شرایط نیروها با زمان حال متفاوت بود. در ابتدا زمانیکه نیروهای دموکراتیک سوریه تاسیس شد ائتلافی بود متشکل از چندین نیرو، آن زمان شرایط متفاوت بود، اکنون این منطقه به یک نیروی رسمی نیاز دارد. این نیرو باید شاخه سیاسی و وزارت خود را داشته باشد، سازمان تشکیلات خود را داشته باشد، این نیروی بزرگی است. نیروهای دموکراتیک سوریه اکنون متشکل از حدود هفتاد هزار تن است، از رقم شصت هزار تن دیری است که گذشته است. همچون گذشته دیگر نباید  در قالب گروه‌های کوچک و منفصل ازهم باشیم این دیگر امکان پذیر نیست. برخی از نیروه باید ویژگی خود را حفظ کنند برای مثال اکنون در میان ما "جیش الثوار"، "نیروهای ادلب" وجود دارند. ادلب اکنون اشغال شده و این گروه میخواهند به ادلب بازگردند
.
دیار جوان: ویژگی خود را حفظ کنند

مظلوم عبدی: نیروی بزرگی است و باید ویژگی خود را نیز حفظ کنند. آنگونه که وابسته به وضعیت سیاسی باشد مجلس سیاسی-نظامی منبج وجود دارد، ما پیشتر در این رابطه صحبت کرده بودیم. آنها ویژگی خود را حفظ می کنند.

دیار جوان: و نیروهای زن هم؟

مظلوم عبدی: بله زنان نیز. یعنی نیرویی خودمختار است و اراده اش در اختیار خودش است. باید خودمختاری خود را حفظ کند. اما نیرویی عشیره ای داریم، نیروی شمری

دیار جوان: الصنادید

مظلوم عبدی: یعنی نیرویی خاص است، وابسته به حمید بوده و مناطق آنها گسترده نیست، خصوصیت عشیره ای دارند، صنادید نیز چون گردانی در میان نیروهای ما در دیرک ویژگی های خود را حفظ می کند. نیروی سریانی‌ها را نیز داریم، آشوریها هستند، اینها نیز ویژگی خود را حفظ خواهند کرد. برخی ویژگی خود را حفظ می کنند اما تشکیلات نظامی از این به بعد به شیوه دسته، گروهان، گردان تحت فرمان فرماندهی منطقه خود بوده و خود را سازمان می دهند، پیکربندی خود را تنظیم می کنند و به نیرویی رسمی تبدیل می شود. اکنون نیروهای دموکراتیک سوریه به سوی یک نیروی رسمی گام برمی دارد. نیرویی ملی، رسمی و دارای ارگان است، حقوق داخلی خود را داشته و همچون یک نیروی نظامی سیستم امر و فرمان را دارد.

دیار جوان: صدور فرمان

مظلوم عبدی: سیستم صدور فرمان دارد، به سوی یک نیروی رسمی گام برمیدارد، اینگونه بگویم که در میان نیروهای دموکراتیک سوریه برخی از نیروهای ویژگی های خود را حفظ خواهند کرد، اما بیشتر از 90 درصد نیروهای دموکراتیک سوریه همچون یک نیروی نظامی، لشگری و رسمی از نو خود را سازمان داده و این مرحله ای اکنون شروع شده و ادامه دارد.

دیار جوان: دو دقیقه وقت مانده، در زمانهای غیرعادی در زمان جنگ، در زمان حمله برای مثال این در بسیاری از کشورها بوده، هرکس با توجه به مقتصیات خود اسمی بر روی آن نهاده است، بسیج عمومی، فراخوان عمومی، قیام ملی. اینجا نیز این اقدام اجرایی شد، به دلیل نیازهای مردم و لزوم وظیفه دفاع برای مدت یک سال همچون نیازی از سوی شما اعلام شد. اگر اوضاع آرام شود این سیستم نخواهد ماند؟ یا اینکه ادامه خواهد یافت؟

مظلوم عبدی: تا کنون نیز به وظیفه دفاع نیاز است. هنوز نیاز پایان دادن به آن فرا نرسیده است، این ادامه خواهد یافت، اما اکنون نیروهای دموکراتیک سوریه بزرگتر شده و ما میخواهیم در برخی مناطق محدودش کنیم.

دیار جوان: یعنی اختیاری باشد.

مظلوم عبدی: اختیاری باشد، باز انجام وظیفه دفاع اختیاری باشد. بر این باور هستم که فشارها برای الحاق باید تعدیل شود و از این به بعد اختیاری شود. اما تا مدتی دیگر به وظیفه دفاع نیاز داریم.

دیار جوان: مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه بسیار سپاسگذاریم که از جبهه های جنگ برای شرکت در این برنامه آمدید. اما هنوز سوالهای زیادی وجود دارند که باید پرسیده شوند اما زمان ما نیز همین مقدار است. امیدواریم در آینده بار دیگر نیز شما را برای شرکت در برنامه‌ای با خو داشته باشیم تا هم در خصوص نتایج این مرحله و هم به صورت کلی تابلویی که نمایان می شود با شما گفتگو کنیم. بسیار سپاس گذارم. بینندگان عزیز، نزدیک به یک ساعت و چهل و پنج دقیقه با فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه مظلوم عبدی گفتگو کردیم، در خصوص سرنوشت اقلیم، نتایج ان که به کجا ختم می شود، و از همه مهمتر در خصوص عفرین گفتگو کردیم. آنها تصمیم گرفته‌اند که بدون هیچ شرط و دادن امتیازی،بدون واگذاری هیچ منطقه آزاد شده‌ای، عفرین را که هدف اصلی آنها است در کانون توجهاتشان قرار دهند، اینکه مرحله آزاد سازی عفرین چه زمانی آغاز می شود این تصمیم با آنها است. اما در برنامه آنهاست که در صورت تغییر وضعیت این عملیات سریعتر آغاز شود. اما برای آنها [ادامه دادن] بدون عفرین امکان پذیر نیست. اینگونه برنامه ویژه ما به پایان رسید، شب بخیر.


No comments: